Gå til hovedindhold

Arachidonsyre og soja

Spørgsmål

Jeg er en af dem, der tror på, at man bliver hvad man spiser. Derfor lagde jeg også min kost om til MS-kost umiddelbart efter jeg fik min diagnose sidst år. Jeg har læst meget om det, men mangler lidt mere detaljerede oplysninger, om hvilke madvarer der indeholder arachidonsyren i store mængder. Som jeg har forstået det, så er synderne mælkeprodukter, kød, indmad, æggeblommer, rejer og muslinger?

Jeg har lidt svært ved se logikken med, at rejer og muslinger indeholder meget arachidonsyre? Har dog holdt mig væk fra det aligevel. Det jeg nu gerne vil vide, er om det gælder alle forme for rejer og muslinger, som for eksempel kammuslinger? Hvad med krabbe, krebs og hummer?

Jeg har søgt efter informationer, men det er sparsomt med oplysninger om hvor man ellers finder den berømte arachidonsyre, så håber du kan hjælpe med at afklare ?

En anden ting jeg gerne vil høre dig om, er at jeg har valgt at bruge sojaprodukter som erstatning for mælkeprodukter. Jeg vælger kun økologiske og ikke-genmodificerede produkter. Jeg har læst mange modstridende oplysninger om soja. Hvad er dine råd i forhold til det?

Svar

Det lyder dejligt, at du har lagt kosten om i forbindelse med din diagnose.

Det vigtigste er så vidt jeg kan se, at reducere mængden af mættet fedt i kosten. Når man gør det, undgår man  en række kilder til arachidonsyre i kosten, som du ganske rigtigt angiver.

På Scleroseforeningens hjemmeside om kost og sclerose er angivet, at et højt indhold af omega-3 fedtsyrer sammen med arachidonsyre ser ud til at eliminere effekten af arachidonsyre. Således indeholder også levertran arachidonsyre, men alligevel har man ved ændring af kost- og livsstil hos scleroseramte set forbedringer også på forværringsraten.

MS-kogebogen fra Sclerosecentrene har en side, hvor indholdet af arachidonsyre er angivet i de mest almindeligt spiste fødevarer. Du kan desuden finde listen på Scleroseforeningens hjemmeside, hvor kostrådene er uddybet (side 11 og 12).

Jeg har slået de fødevarer du har spørgsmål til op, i Fødevaredatabasen, som findes netbaseret. Kammuslinger og krebs har ingen angivelser af arachidonsyre, idet det ikke er blevet undersøgt. Krabbeklør, konserves indeholder 0,009 g/100 g og kogt krabbe indeholder 0,024 g/100 g. Hummer indeholder, i både kogt og konserveret form, 0.006 g/100 g produkt. Anbefalingen er at arachidonsyre maximalt skal udgøre 50 mg pr dag eller 0,050 g pr dag.

Noget kunne tyde på at effekten af arachidonsyre er mindre, hvis man indtager tilstrækkeligt med omega-3 fedtsyrer, i form af fede fisk, levertran eller fiskeolietilskud.

Med hensyn til sojaprodukter vil jeg også følge forsigtighedsprincippet og købe økologiske sojaprodukter, der ikke er genmodificerede.

Soja i mindre mængder er formentlig fuldstændigt uskadeligt. Rådet er, at man skal undgå en pludselig stigning i brugen af sojaprodukter, både i form af produkter som sojamæk og tofu samt soja som kosttilskud. Det er Fødevarestyrelsens råd, efter gennemførelse af en række dyreforsøg.

I Japan mener man for eksempel at soja er med til at beskytte kvinderne mod brystkræft, men her er kostvanerne også at man har indtaget sojaprodukter hele livet.

Et forsigtighedsprincip kunne være at man supplerer soja med andre typer af produkter, for eksempel havremælk og benytte nødder og mandler samt tørrede linser og bønner som proteinerstatning for, for eksempel, det røde oksekød. Når man erstatter en fødevare med en anden, er det en god idé, at sikre, at den nye fødevare også er dækkende med hensyn til næringsstofferne, man tidligere fik fra det produkt, man nu har erstattet.