Anbefaling omkring vitamin D
d. 8 marts 2013

Hvor meget D-vitamin bør jeg spise dagligt som patient? Jeg har ledt en del blandt jeres tidligere opslag om D-vitamin, men jeg kan ikke finde nogen aktuelle anbefalinger. Vi diskuterer det ofte på Facebook i Sclerosegruppen, så det ville være rart at få afklaret, og jeg vil helst ikke overdosere. De andre på Facebook spørger om denne her artikel fra European Food Safety Authority. Der står at 250µg pr. dag er okay. Hvad siger I?

Jeg spiser i dag 50µgram om dagen i vinterhalvåret og 25µgram i sommerhalvåret.

D vitamin er et meget omdiskuteret emne, og den lægefaglige debat er spidset voldsomt til i løbet af de sidste år. Der er derfor en ret stor uenighed blandt eksperterne, om hvor meget D vitamin vi har behov for, og hvor meget vi skal indtage før det bliver til overdosering.

De officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen er på nuværende tidspunkt, at voksne ikke bør overstige et indtag på 50 mikrogram vitamin D om dagen. Sundhedsstyrelsen læner sig op af anbefalingerne fra EU´s Scientific Committee on Food (SCF), der har fastlagt denne øvre sikre grænse for indtag af vitamin D hos voksne (inkl. gravide og ammende) og børn fra 11 år. Nyere forskningsresultater peger dog på at denne grænse er sat for lavt, så du behøver ikke at være bekymret i forhold til, at du i vinterhalvåret spiser et kosttilskud med 50 mikrogram vitamin D.

Sundhedsstyrelsen anbefaler pt., at en voksen dansker dagligt indtager 7,5 mikrogram vitamin D fra kosten. Mange eksperter mener at denne anbefaling er for lav og henviser til, at et dagligt indtag på 20-30 mikrogram vitamin D, giver det optimale niveau af vitamin D i kroppen. Samtidig er der efterhånden megen viden der taler for, at mennesker med sclerose vil have godt af at indtage mere D vitamin end gennemsnitsbefolkningen (7,5 mikrogram). På nuværende tidspunkt svæver det helt konkrete svar på dit spørgsmål altså lidt i vinden, men som jeg ser det, er din nuværende måde at supplere kosten med et vitamin D tilskud, der varierer i sommer- og vinterhalvåret, fornuftigt.

De fleste danskere får reelt kun ca. 2-4 mikrogram vitamin D fra kosten, så kosten skal suppleres med sol. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man spiser 2-300 g fisk og fiskepålæg om ugen, samt at man får moderat sol om sommeren (soleksponering 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret). For en del danskere, herunder mennesker med sclerose, vil vitamin D fra kosten og solen dog ofte ikke være nok til at dække kroppens behov for dette vitamin. D vitamin måles i blodet som mængden af plasma 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D). Ifølge Sundhedsstyrelsen er det optimale niveau på over 50 nmol/l, men under 200 nmol/l for at undgå overdosering. I forhold til sclerose er det ikke afklaret, hvilket niveau af (25(OH)D) der er optimalt, men 75-150 nmol/l foreslås af nogle eksperter som det optimale. Jeg vedlægger et link til Sundhedsstyrelsen, så du selv kan læse lidt mere omkring baggrunden for deres tilsyneladende lidt konservative holdning til vitamin D:

Og det er ikke nødvendigvis skidt at være lidt konservativ, for dansk forskning fra 2012 peger faktisk på, at et for højt indhold af vitamin D i blodet, defineret som 140 nmol/l, faktisk også er skadeligt og medfører overdødelighed. Det sidste ord i debatten omkring vitamin D er næppe sagt, og vi må derfor væbne os lidt med tålmodighed og vente på, at der kommer noget mere forskning på bordet omkring dette spændende vitamin.

Der er efterhånden blevet publiceret en række artikler i tidsskrifter med et højt fagligt niveau, som peger på at det vil være sikkert og fornuft at øge den øvre sikre grænse for indtag af vitamin D hos voksne fra de nuværende 50 mikrogram om dagen til 250 mikrogram. Disse artikler er såkaldte review artikler, det vil sige artikler hvor forfatterne har gennemgået stort set alle de gode forskningsartikler, der er blevet offentliggjort fra f.eks. 1985-2013 omkring vitamin D. Jeg har selvfølgelig fulgt linket, som du har sendt til mig, og været inde og læse den anbefaling som EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) har udarbejdet. Og her siger panelet faktisk det samme - altså en anbefaling omkring at øge den sikre øvre grænse til 250 mikrogram om dagen for voksne. Men det er jo ikke det samme som, at vi skal spise 250 mikrogram vitamin D om dagen. Det er altså ikke en anbefaling omkring, at øge det daglige indtag til 250 mikrogram om dagen! Vi bliver bare ikke forgiftede af at spise op i mod 250 mikrogram vitamin D om dagen, hvis vi nu ved et uheld er kommet til at spise lidt for mange kosttilskud, der så viser sig alle sammen at indeholde vitamin D.

Og hvorfor nu den bekymring i forhold til indtaget af vitamin D? Det forskerne har set ved et for højt indtag af vitamin D, er en øget koncentration af calcium i blodet, hvilket bl.a. kan medføre kvalme, opkast, forstoppelse og hovedpine. På længere sigt også nyresten, nedsat nyrefunktion og nyreskader. Så derfor skal myndighederne repræsenteret ved Sundhedstyrelsen være helt sikker på, at vores viden omkring vitamin D er undersøgt på kryds og tværs og helt ned i detaljen, inden Sundhedsstyrelsen går ud og ændrer på anbefalingerne - både i forhold til hvilket behov kroppen har for vitamin D i det daglige, og hvor den øvre sikre grænse går for dette vitamin.

Skrevet d. 8 marts 2013