Anafyaktisk chok af B-vitaminindsprøjtning
d. 12 juni 2011

Jeg fik konstateret synsnervebetændelse i januar, hvilket har medført, jeg har undersøgt denne sygdom meget. Altså både synsnervebetændelse og sclerose, da jeg er i risikogruppen for at udvikle sclerose.

Jeg har læst flere steder, at det skulle være godt, hvis man tog B12, folinsyre, B6- og B1-vitamin. B12 og folinsyre, fordi de spiller en stor rolle ved celledeling og er med til at genopbygge myelinskederne rundt om nerverne. B6, fordi det er vigtig for immunforsvaret. B1, fordi det er vigtig for både nervesystemet og immunsystemet.

Jeg har købt dem i ampuller til injektion. Jeg har købt dem på et apotek i Tyskland. I indlægssedlen til B1, står der at man kan få anafylaktisk chok ved allergisk reaktion. Man kan altså dø af injektion med B1-vitamin, hvis man er allergisk overfor det.

Nu kommer mit spørgsmål så: Hvordan finder jeg ud af om jeg er allergisk over for injektion med B1? Jeg spiser multivitamin og -mineralpiller. Jeg er startet på alle de andre vitaminer, men ikke på B1, da jeg ikke mener, der er værd at dø for.

Hvad vil I råde mig til?

Risikoen for allergisk reaktion, i værste fald i form af allergisk chok, er i pricippet til stede når man tilfører kroppen noget "fremmed".

 

Jeg er ikke bekendt med, at risikoen er højere ved vitamin B1 end ved de andre B-vitaminpræparater du nævner, så det er nok tilfældigt at det med allergireaktionen, allergisk chok, kun er nævnt ved den form for B-vitamin.

 

Du kan se om dine vitaminpiller i forvejen indeholder B1-vitamin. Hvis de gør det og du ikke har reageret allergisk på dem, skulle du kunne tåle B1-vitamin. Teoretisk kan der dog være noget i opløsningsvæsken du reagerer allergisk overfor.

 

Generelt synes jeg ikke det er en god ide, på egen hånd at købe medicin i udlandet, med henblik på selv at indsprøjte det.

Skrevet d. 12 juni 2011