Ambrotose complex - glykoernæring
d. 10 september 2014

Jeg har kommet i kontakt med en person som benytter Ambrotose complex, som kosttilskud. Personen har efter regelmæssig indtagelse fået et godt liv igen. Personen har ikke sclerose, men døjede med lungebetændelse og helbredsproblemer. Jeg har købt Ambrotose complex pulver fra udlandet, og givet 2 portioner til min søn som har sclerose. Det startede for en uge siden, så eventuel virkningen er ikke målbar endnu.

Hvilke erfaringer har Scleroseforeningen med dette kosttilskud?
Hvor mange forsøgspersoner er der testet i Danmark eller udlandet?
Over hvor lang tid har det fundet sted?
Jeg har søgt på nettet, men ikke fundet væsentlige test resultater.

Er Scleroseforeningen interesseret i resultatet af forsøget med min søn ?

Ambrose complex tilhører gruppen af kosttilskud baseret på glykoernæring. Det vil sige kosttilskud, som indeholder 8 såkaldte "essentielle" sukkerstoffer (kulhydrater), herunder galaktose og glukose. Når et næringsstof benævnes essentielt, er det nødvendigt at tilføre næringsstoffet via kosten, for at der ikke skal opstå mangelsymptomer, da kroppen ikke selv kan danne det pågældende næringsstof.

Ifølge Mannatech, producenten af Ambrotose complex, og andre producenter af glykoernæring skulle disse 8 sukkerstoffer kunne øge energiniveauet i kroppen, hjælpe på humøret, øge hjernens aktivitet så hukommelse og andre kognitive processer øges m.m. samt indvirke positivt på en række sygdomme som f.eks. kræft og sclerose. Den videnskabelige baggrund skulle være, at disse sukkerstoffer forbedrer cellekommunikationen i kroppen og dermed har en positiv effekt på eksempelvis autoimmune sygdomme, herunder sclerose.  Det er som sådan korrekt, da såkaldte glykoproteiner og glykolipider på cellernes overflade er en vigtig del af cellekommunikationen i kroppen. Her er forskellige sukkerstoffer bundet sammen med enten protein eller fedt og sørger herved bl.a. for, at vores immunforsvar kan skelne mellem celler der hører til kroppen, og fremmede stoffer som eksempelvis virus og bakterier.

Problemet med glykoernæring opstår, da producenterne i deres markedsføring påstår, at vores kost ikke længere indeholder disse essentielle sukkerstoffer, eller at vi indtager for lidt af dem. Jeg kan kun på det kraftigste understrege, at disse 8 såkaldte essentielle sukkerstoffer slet ikke er essentielle! En normal, varieret kost vil enten direkte tilføre kroppen de sukkerstoffer (kulhydrater), som den har behov for eller andre næringsstoffer, der kan omdannes til disse sukkerstoffer af kroppen selv. F.eks. kan stort set alle typer sukkerstoffer omdannes til glukose i leveren, og hvis kosten skulle være kulhydratfattig, kan byggestenene i proteiner, aminosyrer, omdannes til det vigtigste sukkerstof glukose i leveren. Mannatech og de øvrige producenter af glykoernærings-kosttilskud vil selvfølgelig gerne dokumentere deres påstande via videnskabelige studier med publicerede artikler. Jeg har ikke kunnet finde studier, der reelt understøtter disse sundhedsfremmende påstande, når jeg kigger kritisk på deres forsøgsdesigns, resultater og konklusioner. Og anerkendte glykobiologer og forskere indenfor cellekommunikation støtter heller ikke disse påstande.

At undersøge om et kosttilskud eller et naturlægemiddel ret beset har en positiv effekt på kroppen, kræver store, komplicerede studier foretaget af uvildige forskere. Derfor har det ingen forskningsmæssig værdi som sådan, at et menneske føler sig bedre tilpas eller mindre syg efter at have taget Ambrotose complex i en periode. Der er så mange faktorer i vores dagligdag, der påvirker kroppen på forskellig vis, at det er helt umuligt at konkludere, at denne forbedring skyldes Ambrotose complex. Derfor kan jeg ikke anbefale at tage Ambrotose complex, da der simpelthen ikke eksisterer reel dokumenteret videnskabelig støtte for, at Ambrotose complex har en positiv effekt på sclerose.

Scleroseforeningen er meget påpasselig med kun at anbefale en kost og kosttilskud, som er videnskabeligt understøttet. Det er baggrunden for, at Scleroseforeningen råder mennesker med sclerose til at følge de 10 officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen, med ekstra fokus på vitamin D og opmærksomhed på vitamin B12.

Via nedenstående link kan du finde en pjece omkring alternativ behandling til patienter, herunder naturlægemidler og kosttilskud
Pjece om alternativ behandling til patienter fra Gigtforeningen.
Laila Sjøltov
Kost og ernæring

Scleroseforeningen har ikke kendskab til videnskabelige forsøg omkring Ambrotose og sclerose. Vi har fået få forespørgsler og kommentarer omkring de essentielle sukkerstoffer de sidste 10 år, og erfaringerne er delte.

Vi er altid interesserede i medlemmernes erfaringer med forskellige behandlinger og hører derfor gerne om jeres erfaringer med Ambrotose.

Lasse Skovgaard
Sundhedspolitisk medarbejder, PhD-kandidat