Æg eller ikke æg

Spørgsmål

Jeg er ved at fare vild i diverse kostråd, og da jeg er vegetar og indtil videre har haft æg som primær proteinkilde, er jeg lidt bekymret over at læse, at MS'ere anbefales at spise max. 2 æg om ugen. Jeg har læst det i bogen 'MS, kost og livsstil', og vil derfor gerne høre, om det stadig er et råd, man bør følge ? Og hvorfor det i så fald anbefales, at MS'ere ikke får for meget æg?

Svar

Jeg kan bestemt godt forstå din oplevelse af, at det er ved at være rigtigt svært at finde hoved og hale i alle de velmenende råd omkring, hvordan vi bør spise og ikke spise! Scleroseforeningen anbefaler at følge de 10 officielle kostråd, som er Fødevarestyrelsens officielle kostanbefalinger til voksne.

Det er korrekt, at følgerne af den såkaldte MS-kost ikke er super begejstrede for æg, eller rettere sagt æggeblommer. Baggrunden for dette er, at mættet fedt og den umættede fedtsyre arakidonsyre fra bl.a. æggeblommer måske kan øge inflammationstilstande (betændelsestilstande) i kroppen, hvilket ikke er ønskværdigt hos nogen mennesker, og specielt ikke hos mennesker med eksempelvis sclerose. De principper som MS-kosten er baseret på, er ikke evidensbaseret. Det vil sige, at principperne i kosten ikke er videnskabeligt bevist - med den viden vi har i dag omkring sclerose, kost og ernæring. Lægevidenskaben mener derfor ikke, at der på nuværende tidspunkt er belæg for at sige, at en bestemt kostplan eller særlige kosttilskud vil kunne påvirke sygdommens forløb. Det er ikke det samme som, at bl.a. kosten ikke spiller en stor rolle for mennesker med sclerose, eller at elementer fra kosten kan have indflydelse på forløbet af sclerose. Der mangler bare mere viden på området.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 3-4 æg om ugen, som en del af en sund og varieret kost. Æg er en god kilde til en række mineraler og vitaminer herunder D-vitamin, indeholder kun 11 % fedt (heraf 57 % umættet fedt) placeret i blommen, og indeholder meget protein. Da proteinerne i æg kommer fra en animalsk fødevare, har de en såkaldt høj biologisk værdi (generelt højere end vegetabilske fødevarer). Proteiner fra dyreriget er opbygget af en kombination af aminosyrer, der passer bedre til vores krops behov for aminosyrer – vi tilhører jo netop også dyreriget. Samtidig fordøjes proteiner fra dyreriget lettere i tarmsystemet end proteiner fra planteriget.

Du skriver, at din primære kilde til protein er æg, da du er vegetar. For at få dækket dit behov for protein og de forskellige aminosyrer, som proteinerne er opbygget af, er det vigtigt at du spiser varieret. Så kodeordet er variation! Hvis du er lakto-ovo-vegetar er magre mejeriprodukter er vigtig kilde til bl.a. protein. Fra planteriget er bønner (herunder sojaprodukter), kikærter, linser, nødder, mandler, frø, hele kerner m.m. vigtige proteinkilder.