25-ørens bidrag til forskning
d. 23 november 2009

Jeg er én blandt mange frivillige, som har trasket byen tynd med indsamlingsbøsser.

Min søster har MS og er netop kommet i behandling herfor.

Jeg kan forstå, at alle pengene fra indsamlingen, går til forskning i progressiv sklerose - hvilket selvfølgelig er godt for de, som har denne type MS.

Mit (egoistiske) spørgsmål er nu: Hvad så med min søster, som ikke har den progessive type?

Jeg havde håbet, at der også var faldet lidt penge af til Lars Fuggers forsøg, som har været så meget omtalt i medierne og/eller forskning i træthed.

Vil de 7 millioner kroner, som foreningen selv skyder i forskning, også gå til progressiv sklerose, eller vil det gå til de andre typer af MS?

Tak for din henvendelse og for din opbakning til Scleroseforeningen.

Scleroseforeningen finansierer hvert år forskning for omkring 7 millioner kroner. Indtil nu har der dog næsten ikke været forsket i behandling af den såkaldte ”primær progressive” gruppe.

For at rette op på denne ubalance, har foreningens hovedbestyrelse besluttet at finansiere ekstra, ca. 6 millioner kroner (fra 25-øre indsamlingen), fordelt over 3 år, til at afprøve kendte, eksisterende mediciner, blandt andet binyrebarkhormoner, i nogle nye kombinationer, i det håb at man derved finder en bremsende sygdomseffekt hos ”primær progressiv” gruppen.

Forskningsprojektet skal ledes af overlæge Finn Sellebjerg, Finn Sellebjergi samarbejde med blandt andre professor Per Soelberg Sørensen Per Soelberg Sørensenog professor Lars Fugger.

Der er altså ikke tale om, at indsatsen over for ”attak gruppen” - som jeg forstår din søster tilhører - på nogen måde forringes.

Peter Kauffeldt, direktør

Skrevet d. 23 november 2009