Ændret væremåde
d. 22 november 2009

Jeg oplever at min mand, der har haft diagnosen i 3 år, har ændret adfærd; han griner over ting, som han aldrig før ville have grinet af - han er nærmest opstemt uden synlig grund. Han er der udover meget mere løs med hensyn til penge, indkøb og forbrug - han er i det hele taget, pludselig meget mere interesseret i forbrug og forbrugsgoder end tidligere.

Kan dette have sygdomsrelaterede begrundelser? Det vil jeg gerne vide, inden jeg sætter hælene i.

De ændringer af din mands væremåde, som du beskriver, lyder som sklerose-symptomer.

Nogle personer med multipel sklerose ændrer personlighed og væremåde på grund af de skader, som sygdommen giver i hjernen. Nogle personer bliver irritable og opfarende, nogle får ufrivillige gråd- og/eller latteranfald, nogle bliver unaturligt opstemte og kan foretage upassende handlinger, og endnu andre mister sygdomserkendelsen.

Det vil altid være svært for de nærmeste pårørende, når deres kære pludseligt ændrer væremåde.

Du kan læse lidt om ændringer af personlighed og væremåde ved multipel sklerose i pjecen "Personlighed, væremåde og multipel sclerose". Pjecen kan rekvireres gratis fra Scleroseforeningen. I pjecen står der også lidt om forslag til håndtering af problemerne, for eksempel kan en mindre dosis antidepressiv medicin nogle gange dæmpe de ufrivillige gråd- og/eller latteranfald.

Skrevet d. 22 november 2009