Ændret personlighed/væremåde
d. 3 juli 2012

Min kæreste har sclerose. Det har givet mange bekymringer og frustrationer for os begge. Mest selvfølgelig for hende, men det er bestemt ikke nemt at være pårørende.

Jeg synes, hendes humørsvingninger er voldsomme, og hun kan være så urimelig og nærmest perfid ind imellem. Det er som om, hun i perioder sætter vores forhold på prøve med urimeligheder. I andre perioder kan hun være den mest kærlige og sit gamle jeg. Jeg prøver at vise forståelse, men synes langsomt hun er blevet en anden, end den jeg blev forelsket i en gang.

Jeg ved, at det er svært at svare på, hvad der er normal psykisk reaktion på de forandringer af livssituation, og hvad der er ændring af personlighed. Men kan jeg - uden at få de sædvanlige forklaringer om sorg, tab og psykiske reaktioner på sygdommen - få klart svar på sammenhængen mellem MS og personlighedsændringer eller forstyrrelser. MS og frontallapsdemens, MS og bipolar lidelser og andre forandringer i hjernen, der har indflydelse på væremåde, personlighed og opførsel.

Det vil altid være svært at håndtere, hvis ens nære ændrer personlighed/væremåde og ikke længere er den samme person, som man kendte engang. Nogle personer med multipel sklerose (MS) får symptomer i form af ændringer af deres personlighed og væremåde. Det er også korrekt, at nogle af disse ændringer fremtræder som frontallapsskade (skade i pandelapperne), idet "forbindelserne" til og fra frontallapperne er mere eller mindre dysfungerende pga. skleroseskader i hjernen. Det kan fx være symptomer som dårlig/svigtende sygdomsindsigt, upassende/asocial væremåde, manglende empati, følelsesmæssige svingninger.

Depression er også hyppigere forekommende hos personer med MS og kan også skyldes skleroseskaderne i hjernen. I skleroselitteraturen anvendes begrebet "frontallapsdemens" ikke. Personer med MS kan få "frontallapssymptomer" og kognitive symptomer (problemer med koncentration, hukommelse, overblik m.m.). Personlighedsændringer og kognitive symptomer kan have en sværhedsgrad, så kriterierne for demens er opfyldt. (Diagnosen frontotemporal demens er en neurodegenerativ demenssygdom).

Ændret personlighed og væremåde ved MS varierer i sværhedsgrad fra ganske lette til ganske svære symptomer, og langt fra alle personer med MS får disse symptomer. Det er også velkendt, at symptomerne kan svinge i dagens løb eller fra dag til dag. Endvidere kan det nogle gange være svært at adskille personlighedsændringer som følge af hjerneskade og psykiske reaktioner på alvorlig sygdom.

Scleroseforeningen har i 3 pjecer beskrevet personlighedsændringer, kognitive symptomer og psykiske reaktioner.

Skrevet d. 3 juli 2012