Ændrede handlemåder
d. 9 juni 2010

Jeg skriver til dig, for at høre om du skulle have en ide til et "hjælpemiddel" jeg mangler.

Det drejer sig om, at jeg forrige gang jeg havde et attak fik et nyt symptom, som gjorde at jeg begyndte at "opføre mig underligt". Jeg vågnede tit i situationer, hvor jeg gjorde noget som jeg ikke selv var klar over; det kunne for eksempel være at gå rundt og slukke for alle radiatorer, hvor det jeg egentlig skulle gøre var at slukke for alt lys. Jeg kunne også opleve at jeg pludselig befandt mig i badeværelset og var ved at tage nattøj på midt om dagen.

Da attakket stilnede af gjorde det her symptom det også.

For halvanden måned siden fik jeg så et nyt attak, hvor, blandt andet, symptomet fra sidste attak også blussede op igen. Denne gang var attaket dog så mildt, at jeg havde overskud til at sætte mig ned og sætte i system hvad det var jeg gjorde af mærkelige ting og hvad jeg havde gjort i timerne/dagene forinden.

Hurtigt viste der sig et mønster, i form af at når jeg for eksempel tog mig selv i at sætte opvasken ind i ovnen, så kunne jeg gennemskue, at den sidste låge jeg havde åbnet, der åbnede på samme måde som opvaskemaskinen, var ovnlågen da jeg lavede aftensmad. Eller da jeg frustreret stod foran hoveddøren og blev ved med at forsøge at åbne den med remoten til bilen, så var den sidste dør jeg havde åbnet, netop bildøren m.m.

Det er rimeligt belastende at kunne finde på at gøre sådan nogle underlige ting, når min bevidsthed "korslutter". Uden at vide det, så er jeg nået frem til, at det må handle om, at hjernen tager over på et andet plan og gør hvad den kan, for at finde en rimelig løsning på det jeg vil gøre, når min bevidsthed står af - som jo så åbenbart er tidligere erfaringer, nogenlunde inden for det samme som det jeg i virkeligheden gerne vil.

I forhold til andre symptomer har jeg jo forskellige hjælpemidler, såsom rolatoren liggende i bilen hvis jeg skulle få mindre kræfter i benene , eller altid en køletaske med så jeg ikke bliver varm, hvis det er over 20 grader udenfor. I forhold til at kunne afhjælpe det her symptom ved jeg dog ikke helt hvad jeg skal gøre?

Jeg har overvejet at hænge sedler op i hele huset, så der på døren for eksempel står at den skal låses op med en nøgle og en seddel på bordet hvor der står at opvasken skal i opvaskemaskinene. Det virker dog lidt uoverskuelig for det er jo hele tiden nye ting jeg gør der er underlige, så til sidst vil jeg jo ikke kunne komme til for sedler.

Vil derfor høre om du måske skulle have en eller flere ideer til hvilket hjælpemiddel jeg kunne bruge for, i det mindste, at minimere generne af det her symptom? - som jo for øvrigt er væk igen nu mit sidste attak også er droslet ned, men jeg forventer nu at symptomet vil blusse op igen hvis jeg igen får en dårlig periode og så kunne det være rart at være lidt forberedt.

Du beskriver dit nye symptom/problem meget præcist og har foretaget en meget fin analyse af symptomet.

Utrolig mange handlinger/opgaver i dagligdagen udfører vi mere eller mindre automatisk, fordi vi har udført dem så mange gange tidligere. Vi igangsætter, udfører og stopper handlingen automatisk. Når vi skal løse nye opgaver, stiller det større krav til opmærksomhed, analyse og planlægning. Nogle gange kan hjernen, af den ene eller den anden grund, spille en et puds og handlinger udføres ikke længere automatisk korrekt.

Nogle af dine eksempler tyder på, at hjernen ikke automatisk har afsluttet en tidligere handling, men blot gentager den, i stedet for at udføre den nye handling korrekt. Der bliver igen - som dengang handlingen blev lært - brug for ekstra opmærksomhed, analyse og planlægning.

Med andre ord: Hvis du igen oplever det beskrevne symptom, kunne du herefter prøve at stoppe op ved næste handling og spørge dig selv om, hvad det er, du nu skal. Hvis du for eksempel står med de snavsede tallerkener i hånden, så spørg dig selv, hvor de skal hen, i stedet for "automatisk" at sætte dem i ovnen.

Prøv, om du kan være mere bevidst og opmærksom på, hvad det er, du nu skal gøre. Det er muligt, at du på denne måde kan minimere generne.

Det med de gule sedler alle vegne, tror jeg blot vil skabe forvirring. Måske kan du sætte en stor seddel op, hvor der står: Stop op - spørg dig selv - hvad skal jeg nu? Stop op undervejs - tjek, at du er på rette vej.

Skrevet d. 9 juni 2010