Gå til hovedindhold
TemaRIMS konference 2018Se hele temaet

Mental robusthed og kronisk sygdom

Kort fortalt

Her kan du læse mere om det oplæg Eva Hertz gav på RIMS 2018 om robusthed og kronisk sygdom.

Danske Eva Hertz, der mange år har beskæftiget sig med mental robusthed afholdt en præsentation om psykoloisk robusthed sat i relation til evnen til at cope med sclersoe.

Psykologisk robusthed er evnen til at håndtere stress og svære begivenheder i livet. Evnen til at kunne rejse sig igen.  Flere faktorer påvirker individets robusthed her i blandt, tætte relationer, evnen til at lægge realistiske planer og udføre disse, positiv selvopfattelse og evnen til at håndtere stærke følelser. Robusthed er ikke noget der er medfødt, men noget der opbygges og udvikles hele livet.

 

Faktorer der påvirker mental robusthed

Source: Hertz, E. (2015) Mental robusthedstrænings i Livgarden - et interventionsstudie vedrørende kampsoldater psykologiske velbefindende. Psyke & Logos, 2015, 36, 219-237

Studier viser, at mennesker med sclerose kan have gavnlige effekter af øvelser, der kan øge deres psykologiske robusthed, da sclerose kan medføre stress og depression. Programmer, der træner psykologisk robusthed kan øge psykologisk velvære. Eva Hertz havde to konkrete eksempler på øvelser, der kan laves hjemme og kan medvirke til øget psykisk robusthed.

  • Positivitets dagbog
    Hverdag føres en dagbog over 3 positive ting. Beskriv den enkelte oplevelse samt hvordan/hvorfor oplevelsen fandt sted. Ved at fokusere på dagligdagens positive aspekter kan man øge sin psykiske robusthed og bedre stå i mod de svære oplevelser.
  • Vejrtræknings apps
    Der findes flere gratis apps, med vejrtræknings øvelser. Vejrtrækningsøvelserne kan hjælpe med at bringe roen tilbage i kroppen, hvis man oplever at blive stresset eller angst i forbindelse med en voldsom eller svær oplevelse.