TemaValg 2018Se hele temaet

Sådan stiller du op

Fra den 1. juni er det muligt at stille op som delegeret til Delegeretforsamlingen.

Hvis du bliver valgt, bliver du valgt for 2 år. Det betyder, at du kommer med på Delegeretforsamlingen i 2018 og 2019

Sideløbende med valget til Delegeretforsamlingen, afholdes der også valg til Ungeudvalget. Til Ungeudvalget skal der findes 2 medlemmer pr. region.

En bred repræsentation

I Scleroseforeningen ønsker vi, at repræsentanterne, som skal vælge medlemmerne af Hovedbestyrelsen og nedsætte de enkelte udvalg, udgør en bredt sammensat gruppe.

For at sikre dette, sammensættes Delegeretforsamlingen på følgende måde:

• 48 pladser repræsenteres af et medlem fra hver af de 48 lokalafdelinger
  • 12 pladser repræsenteres af den siddende hovedbestyrelse
  • 16 pladser besættes af medlemmer med MS.
  • 10 pladser går til pårørende
  • 11 pladser går til netværksrepræsentanter
  • 4 pladser besættes af ungerepræsentanter

Altså kan du stille op til forskellige poster såsom medlem med MS, pårørende, netværksrepræsentant eller ungerepræsentant.

Du skal bruge 5 stillere

For at sikre, at man som valgt til Delegeretforsamlingen ikke kun repræsenterer sig selv, skal alle, der stiller op til Delegeretforsamlingen finde 5 medlemmer, der gerne vil være 'stillere' for dem, dvs. som peger på dem.

Hvis du gerne vil stille op til Delegeretforsamlingen, skal du altså finde 5 medlemmer som stillere for dig. Ved at være stillere for dig godkender de sig som repræsentant for deres holdninger i Delegeretforsamlingen.

Dit kandidatur kan først godkendes, når du har 5 stillere, som har godkendt dig som kandidat.

Valgsiden

Den 1. juni åbner vores valgside. Det får alle medlemmer en e-mail om sammen med et link til valgsiden på Scleroseforeningen.dk/valg2018

På valgsiden opretter og melder du dit kandidatur, og herfra udsender du også et godkendelseslink til dine stillere.

Deadline

Dit kandidatur SKAL være godkendt alle 5 stillere senest d. 10. august 2018 kl. 23:59.

Har du kun 4 stillere, som har godkendt dig, så godkendes dit kandidatur ikke. Så vær ude i god tid, og ryk dine stillere, hvis de ikke godkender dig, som I har aftalt.

Spørgsmål & svar - Valg 2018

• Hvornår kan jeg stille op?

Det kan du fra d. 1 juni, når valgsiden åbner.

Men du kan godt finde dine 5 'stillere' i god tid, så de er klar (dvs. 5 andre medlemmer, som peger på dig)

Link til valgsiden vil blive udsendt i nyhedsbreve og være at finde på Scleroseforeningens hjemmeside under valg2018

• Hvor mange stillere skal jeg bruge?

Du skal bruge mindst 5 stillere, som godkender dit kandidatur.

Du kan godt finde flere, men dit kandidatur er godkendt, når du har 5 stillere.

• Hvornår kan jeg senest stille op?

Der er deadline d. 10. august 2018.

Men vi anbefaler, at du er ude i god tid, fordi dit kandidatur afhænger af, at du når at få dine stillere til at godkende det.

Derfor kan du med fordel allerede nu overveje, om du vil stille op, og finde ud af, hvem dine stillere skal være.

• Hvordan finder jeg 5 stillere?

Hvis du ikke kender andre medlemmer i Scleroseforeningen, så kan du møde andre medlemmer ved at møde op til nogle af de mange lokale aktiviteter.

Det behøver ikke være i din egen lokalafdeling.

Du kan også spørge din lokalbestyrelse, om de vil være stillere for dig.

PS: Scleroseforeningen må ikke udlevere lister over medlemmer, da det vil være et brud på den fortrolighed det enkelte medlem har hos os.

• Hvad sker der hvis mine stillere ikke når at godkende mit kandidatur?

Hvis du ikke har 5 stillere, som har godkendt dit kandidatur inden deadline d. 10 august kl. 23.59, kan dit kandidatur desværre ikke godkendes.

Vær derfor ude i god tid!

• Hvornår kan man stemme på mig?

Er dit kandidatur godkendt, vil alle medlemmer kunne stemme på dig fra den. 1. september 2018.

• Hvordan godkender en stiller mig?

Når valgsiden åbner, og du har oprettet og meldt dit kandidatur på valgsiden, så kan du gennem valgsiden sende dine stillere et link til din valgside, hvor de kan godkende dig. Det får du brug for dine stilleres email-adresse til. Valgsiden åbner først 1. juni 2018. Du vil få nærmere information om dette via nyhedsbreve.