TemaValg 2018Se hele temaet

Det skal du lave i Delegeretforsamlingen

Som medlem af Delegeretforsamlingen har du mulighed for at få indflydelse på både store og små beslutninger i Scleroseforeningen på det årlige delegeretmøde.

Dine forpligtigelser som delegeret

Hvis du bliver valgt ind, forpligter du dig udelukkende til at deltage i Delegeretforsamlingens delegeretmøde, som foregår én gang om året i Grenå. Mødet foregår over en weekend og byder på mange spændende og vigtige indslag.

Program til det årlige delegeretmøde

På det årlige delegeretmødes første dag afholdes der et møde, der varer fra morgen til sen eftermiddag, hvor man som medlem er med til at godkende budgetter og årsregnskaber for Scleroseforeningen. Derudover skal det på mødet besluttes, hvem der skal sidde i Hovedbestyrelsen. Det er alene Delegeretforsamlingens medlemmer, som bestemmer, hvem der skal udfylde pladserne i Hovedbestyrelsen.

Førstedagen afsluttes med en lækker middag, hvor der også vil være rig lejlighed til at netværke og få en god snak med de andre frivillige. Der vil også være underholdning, uddeling af Frivilligprisen og prisoverrækkelser til lokalafdelinger.

Med det årlige delegeretmøde får du også mulighed for at opleve Dronningens Ferieby indefra, for hele Delegeretforsamlingen overnatter i feriebyens ultramoderne feriehuse, der ligger i de skønneste omgivelser.

På andendagen vil der ofte være interessante foredrag, som belyser sclerose fra forskellige vinkler. I år vil det også være på denne dag, at valget til Delegeretforsamlingen afvikles.

Få viden på workshops

Ud over det årlige delegeretmøde har du som delegeret også mulighed for at deltage i workshops, som tager udgangspunkt i handlingsplanerne for foreningens forskellige udvalg. Her får du mulighed for at komme med dine input til, hvad der fungerer godt, og hvad der kan gøres anderledes.

Din stemme i Scleroseforeningen

Delegeretforsamlingen er kort og godt en mulighed for at gøre en forskel og bidrage til Scleroseforeningens arbejde. Du får en stemme i foreningen uden at skulle sætte uanede mængder tid af. Og så giver det dig mulighed for at møde en masse spændende mennesker blandt Scleroseforeningens andre frivillige.

Spørgsmål & svar - Valg 2018

• Hvornår kan jeg stille op?

Det kan du fra d. 1 juni, når valgsiden åbner.

Men du kan godt finde dine 5 'stillere' i god tid, så de er klar (dvs. 5 andre medlemmer, som peger på dig)

Gå til valgsite for ungeudvalg

Gå til valgsiden for delegeretforsamling

• Hvor mange stillere skal jeg bruge?

Du skal bruge mindst 5 stillere, som godkender dit kandidatur.

Du kan godt finde flere, men dit kandidatur er godkendt, når du har 5 stillere.

• Hvornår kan jeg senest stille op?

Der er deadline d. 10. august 2018.

Men vi anbefaler, at du er ude i god tid, fordi dit kandidatur afhænger af, at du når at få dine stillere til at godkende det.

Derfor kan du med fordel allerede nu overveje, om du vil stille op, og finde ud af, hvem dine stillere skal være.

• Hvordan finder jeg 5 stillere?

Hvis du ikke kender andre medlemmer i Scleroseforeningen, så kan du møde andre medlemmer ved at møde op til nogle af de mange lokale aktiviteter.

Det behøver ikke være i din egen lokalafdeling.

Du kan også spørge din lokalbestyrelse, om de vil være stillere for dig.

PS: Scleroseforeningen må ikke udlevere lister over medlemmer, da det vil være et brud på den fortrolighed det enkelte medlem har hos os.

• Hvad sker der hvis mine stillere ikke når at godkende mit kandidatur?

Hvis du ikke har 5 stillere, som har godkendt dit kandidatur inden deadline d. 10 august kl. 23.59, kan dit kandidatur desværre ikke godkendes.

Vær derfor ude i god tid!

• Hvornår kan man stemme på mig?

Er dit kandidatur godkendt, vil alle medlemmer kunne stemme på dig fra den. 1. september 2018.

• Hvordan godkender en stiller mig?

Når valgsiden åbner, og du har oprettet og meldt dit kandidatur på valgsiden, så kan du gennem valgsiden sende dine stillere et link til din valgside, hvor de kan godkende dig. Det får du brug for dine stilleres email-adresse til. Valgsiden åbner først 1. juni 2018. Du vil få nærmere information om dette via nyhedsbreve.

• Jeg er pårørende og kan ikke oprette mig

Hvis du er under et familiemedlemskab, er det ikke sikkert du er oprettet i vores medlemssystem, og derfor kan valgsystemet ikke validere dig.

Men du kan hurtigt blive oprettet, du skal bare kontakte vores medlemsservice på tlf. 36 46 36 46 (man- tors 08-16, fre 08 - 14), så kan de hjælpe dig videre