Lokale events

Sådan gør du, når du skal afholde et event i din lokalafdeling

Har du husket at søge tilladelse til at afholde dit offentlige event? Og hvordan var det nu lige, når du skulle bruge musik til dit event?

Afholdelse af events er en af de tre hovedopgaver i lokalafdelingerne, derfor er det også vigtigt, at du som frivillig har helt styr på, hvordan du gør.

Events kan være mange forskellige ting: Rap om Kap, koncerter eller at sælge skrabelodder. Altså aktiviteter, hvor man, ud over at skabe synlighed, også tjener nogle penge.

Events kan også bruges til at at sætte fokus på problemstillinger som tilgængelighed, ventetider og politiske beslutninger på en sjov og anderledes måde.

Overskuddet fra lokale events deles med landsforeningen. Lokalafdelingen kan få en underskudsgaranti efter forud indgået aftale. De første 3.000 kroner tilfalder altid lokalafdelingen, mens det resterende overskud deles 50/50.

Husk, at de fleste offentlige events kræver forskellige tilladelser fra offentlige myndigheder - for eksempel politiet, kommunen og Told & Skat. Bruger du musik, skal du også søge om tilladelse hos KODA og betale en afgift dertil efterfølgende. Hvis du vil samle ind ved et almennyttigt lotteri (som Rap om Kap eller salg af skrabelodder), skal du søge om tilladelse ved spillemyndigheden.

Du kan spørge sekretariatet til råds, hvis der er noget, du er i tvivl om, når du skal udarbejde og organisere et lokalt event.