Jeg er på overførselsindkomst, må jeg arbejde frivilligt

Modtager du dagpenge, efterløn eller en social ydelse som kontakthjælp, er der visse regler, du skal være opmærksom på.

Danske pengesedler og mønter

Dagpenge og efterløn

Hvis du modtager arbejdsløsheds dagpenge eller efterløn og gerne vil udføre frivilligt socialt arbejde, skal du være opmærksom på de regler, der er på området.

Det er nemlig således, at nogle former for frivilligt arbejde medfører træk i arbejdsløsheds dagpengene eller efterlønnen.

Hvis du modtager dagpenge, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet, det vil sige dit engagement i frivilligt arbejde skal have en form, så du til hver en tid kan påtage dig et arbejde.

Som efterlønner skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det meste af det frivillige arbejde, der udføres i Scleroseforeningen, vil ikke medføre træk i dagpengene eller efterlønnen, men hvis du er det mindste i tvivl, skal du kontakte din A-kasse, da det er dem, der træffer afgørelserne i hvert enkelt tilfælde, og de er forpligtet til at give en skriftlig begrundelse forderes beslutning.

Hvad må jeg, når jeg modtager kontanthjælp, sygedagpenge eller pension?

Som udgangspunkt må du lave alt det frivillige arbejde, du har lyst til. Du må dog ikke som for eksempel modtager af sygedagpenge udføre frivilligt arbejde, som forværrer din sygdom og dermed udskyder din tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Som modtager af førtidspension skal du være opmærksom på, at hvis dit frivillige arbejde får et omfang og en karakter, der begynder at ligne et almindeligt job, kan der blive tvivl om, hvorvidt du fortsat har mistet din arbejdsevne. Kommunen kan i så fald indlede en vurdering af arbejdsevnen. Karakteren af det frivillige arbejde vi i dag har i Scleroseforeningen falder ikke indenfor “farezonen”.