Lokalafdelinger og GDPR

Som frivillig i en lokalafdeling kan du have adgang til persondata, og du skal måske indimellem kommunikere til medlemmerne. Derfor skal du kende de mest grundlæggende regler i GDPR.

Den nye lov om databeskyttelse betyder, at data skal begrænses og håndteres fortroligt. Vi har lavet en pixi-udgave om, hvad GDPR betyder for dig, der er frivillig i Scleroseforeningen.

Læs GDPR-pixien

Det er tilstrækkeligt at læse pixi-udgaven om GDPR for lokalafdelinger for at være klædt på til de nye regler om databeskyttelse.

Du kan hente GDPR-pixien for lokalafdelinger herunder

Samtykke ved brug af fotos

GDPR betyder også, at du skal håndtere brugen af billeder med større omtanke. Du skal sikre, at der altid gives samtykke til anvendelse af billeder af enkeltpersoner/mindre grupper. Læs mere i GDPR-pixien om samtykke til brug af billeder. Du kan hente en samtykkeerklæring til brug af fotos herunder.

Tavshedserklæring for frivillige

Bestyrelsesmedlemmer underskriver allerede en tavshedserklæring. Men er der øvrige frivillige uden for bestyrelsen, der hjælper til ved et arrangement, og som har adgang til persondata, skal de også underskrive en tavshedserklæring. Du kan hente en tavshedserklæring herunder.

Vil du vide endnu mere

Det er nok at læse GDPR-pixien for lokalafdelinger, men er du ekstra nysgerrig, har du mulighed for at læse mere i vores procedurebeskrivelser, som du også finder herunder, og du kan også finde mere viden om GDPR på Datatilsynets hjemmeside https://www.datatilsynet.dk/emner/foreninger

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til GDPR@scleroseforeningen.dk eller kontakte din organisationskonsulent

Dokumenter til download