De lokale events giver penge og opmærksomhed

Når vi snakker om events i Scleroseforeningen, så snakker vi om begivenheder, der har fokus på at skabe økonomi for lokalafdelingen og for foreningen. Det er netop det økonomiske aspekt, der adskiller events fra arrangementer. På denne side kan du få et nærmere indblik i, hvad du skal huske, hvis du ønsker at lave en event.

Et moderne udtryk lyder: JUST DO IT, men helt så enkel er virkeligheden ikke altid. Der er nogle praktiske ting, som du skal have styr på, når du afholder en offentlig event. Kræves der eksempelvis tilladelse hos politiet, og hvilke regler gælder egentlig, hvis du spiller musik i et offentligt rum?

Sådan gør du, når du skal afholde en event i din lokalafdeling

Afholdelse af events er en af de tre hovedopgaver i lokalafdelingerne. Derfor er det også vigtigt, at du som frivillig har helt styr på, hvordan du gør.

Events kan være mange forskellige ting: Rap om Kap, koncerter, salg af skrabelodder, motionsløb, velgørenhedsmiddage og meget, meget mere. Fælles for alle events i Scleroseforeningen er, at du, udover at være med til at skabe synlighed, også tjener penge til foreningens arbejde.

Events kan også bruges til at sætte fokus på problemstillinger som f.eks. tilgængelighed, ventetider og politiske beslutninger på en sjov og anderledes måde. I den slags events er det vigtigere at gøre opmærksom på et problem end at samle penge ind.

Events gavner både lokalafdelingen og landsforeningen

Overskuddet fra lokale events kommer både lokalafdelingen og landsforeningen til gode. De første 3.000 kroner tilfalder lokalafdelingen, mens det resterende overskud deles 50/50. På den måde sikres det, at pengene både gavner det lokale og det nationale arbejde.

Lokalafdelingen kan få en underskudsgaranti efter forudindgået aftale med landsforeningen. Det kræver, at der afleveres en nærmere beskrivelse af indholdet, formålet og budgettet for den pågældende event. Organisationskonsulent, Mikael Freund, varetager ansøgninger fra lokalafdelingen om underskudsgaranti.

Har du styr på tilladelserne

Når du skal lave en event, så kræver det i mange tilfælde forskellige tilladelser fra offentlige myndigheder, som er vigtige at huske på. Det kan for eksempel være tilladelser fra politiet, kommunen eller Told & Skat. Bruger du musik i det offentlige rum, skal du også søge om tilladelse hos KODA og betale en afgift efterfølgende. Hvis du vil samle ind ved et almennyttigt lotteri (som Rap om Kap eller salg af skrabelodder), så skal du søge om tilladelse ved spillemyndigheden.

Du er meget velkommen til at spørge foreningens organisationskonsulenter til råds, hvis der er noget, du er i tvivl om, når du skal udarbejde og organisere en lokalt event.