Støt os i kampen

DKK
Støt os

Medicinsk behandling af sclerose

Årsagen til sclerose er endnu ikke kendt, derfor er det ikke muligt at helbrede sygdommen, men sygdomsforløbet kan dæmpes medicinsk

Siden sidste halvdel af 1990’erne har man anvendt forebyggende behandling til at dæmpe sygdomsaktiviteten ved attakvis sklerose. Der er efterhånden adskillige forskellige behandlinger på markedet, og der kommer løbende nye behandlinger til. Selv om nogle behandlinger i sjældne tilfælde anvendes til sekundær progressiv sklerose er behandlingsmulighederne stadig meget bedre for patienter med attakvis sklerose, og der findes ikke behandlinger med dokumenteret effekt ved primær progressiv sklerose.

Første og andenvalgsbehandlinger

Man inddeler behandlingerne i 1. og 2. linje-behandlinger, som er behandlinger, der gives hvis førstelinjebehandlingerne ikke har tilstrækkelig effekt. Hvilken behandling, der skal gives til hvem, hvornår står i den gældende behandlingsvejledning for sclerose, som udarbejdes af Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) - et organ under Danske Regioner.

I dag bruges følgende præparater til behandling af attakvis sclerose:

Senest opdateret: d. 15 august 2016