Over 80 hørte om cannabis til medicinsk brug i Rødding

Scleroseforeningens lokalafdeling Vejen havde den 28. september stor tilslutning til foredrag om medicinsk cannabis Regeringen har i tilknytning til den såkaldte satspuljeaftale for 2017-2020 indgået en delaftale med de øvrige satspuljepartier om en fireårig forsøgsordning med lægeordineret cannabis til medicinsk brug. Der afsættes 22 millioner til finansiering af ordningen, og fremsættelse af lovforslaget forventes at ske her i oktober. Forsøgsordningen træder i kraft den 1. januar 2018, og er for patienter med blandt andet sclerose, kræft eller rygmarvsskade. På den baggrund har scleroseforeningens lokalafdeling Vejen afholdt et foredrag i Rødding Centeret med overskrifterne: Cannabis, er det noget for dig. Hvor meget ved du om cannabis, og er du nysgerrig efter mere viden. - Ud over til vores egne medlemmer sendte vi også indbydelsen til de øvrige frivillige patientforeninger i kommunen, og tilslutningen viser, at der er stor interesse for at høre mere om medicinsk cannabis, siger Arne Poulsen, Holsted, der er formand for lokalafdelingen, og fortsætter, - Vi havde fået misbrugskonsulent og familierådgiver Jan Larsen til at komme og fortælle, idet han nu også vejleder indenfor cannabis til medicinsk brug. Det ved vi godt var noget kontroversielt, idet han tilbyder medicinsk cannabis på det private marked. Formanden uddyber, - Scleroseforeningen kan nemlig ikke anbefale, at man køber sit cannabisprodukt på det private marked, da det er ulovligt. Men scleroseforeningen mener ikke, at patienter, som i forvejen er svært belastede af deres sygdom, skal kriminaliseres og stigmatiseres, fordi de opsøger cannabis som en sidste udvej til lindring af invaliderende symptomer. Cannabis skal kunne bruges under kontrollerede forhold, hvor fagpersoner kan vejlede den enkelte patient om dosis og indtagelse og holde øje med evt. bivirkninger. Vi hilser derfor den kommende forsøgsordning om lægeordineret medicinsk cannabis velkommen, og arbejder for, at den også i praksis sikrer adgang til cannabis for de mennesker med sclerose, som har brug for det.

img_2192_redigeret-1.jpg