Søndagstur til frugtplantagen på Magerlund.
d. 20 september 2014

Her følger et kort sammendrag af turen til Magerlund Frugtplantage (:

"Lokalafdelingens søndagstur til frugtplantagen på Magerlund fandt sted søndag klokken 13.00. Formiddagens vedvarende regn drev væk fra området omkring 12.30, så turen forløb i tørvejr. I de store haller på Magerlund fik vi fremvist æblevaskeriet, pakkeriet med tilhørende automatisk vejning og sortering af æblerne. De store opbevaringsbokse med automatisk styring af temperatur, ilt og CO2. Ejeren Niels forklarede indgående om betydningen af de forskellige faktorers betydning for sukker og stivelses indholdet i æblerne. Efter fremvisningen af de imponerende indendørs faciliteter gik turen ud i selve plantagen. Her vi fik fremvist og demonstreret det sidste nye effektive maskineri til sprøjtning i plantagen, ligesom vi så antihaglmaskinen (jeg skal ikke gøre mig klog på virkningen). Endelig fik vi de svimlende tal for produktionen i plantagen. Den grundige og meget udbytterige gennemgang af produktionen i plantagen sluttede af med, at Hanne gav en pose med sprøde og saftige Clara Friis pærer til alle deltagerne. En stor tak til Niels, Hanne og Lisbet for det gode arrangement."

Af Bjarne Poulsen.

Senest opdateret: d. 7 juli 2017