Sundhedsdagen 30. august 2014 – Hestetorvet, Roskilde
d. 7 oktober 2014

Traditionen tro blev der afholdt Sundhedsdag i Roskilde. Vi, Scleroseforeningen, var også repræsenteret. Vi lå godt placeret i år – vi lå lige overfor Region Sjælland, Neurologisk afdeling.

Vi fik en god snak med den ledende overlæge fra Neurologisk afdeling. Han var frisk på, at vi sendte ”kunder” over til ham, hvis behovet skulle opstå. Behovet kom da også senere på dagen.

Vi, Anette, Kjeld og Tina, mødtes på torvet kl. 8.30 med hjælp fra vores familier til at opsætte vores telt og gøre den klar med brochure, konkurrence, blomster og balloner. Det blev en meget pæn stand.

Vejret var lidt truende, men vi havde godt besøg i vores telt. Vi fik mange gode snakke med folk der har sclerose, pårørende til folk med sclerose og mange der kender en i deres omgangskreds med sclerose.

Anette og Kjeld er klar

Vi havde bl.a. en mor, hvis søn lige havde fået konstateret sclerose. Vi gav hende god information om sygdommen og gav hende brochure med. Hun ville gerne meldes ind i foreningen og vi kunne vejlede hende i at gå på hjemmesiden. Efterfølgende spurgte hun om svar tider på div. undersøgelser hendes søn havde været igennem og manglede svar. Det kunne vi af gode grunde ikke hjælpe med, men vi henviste hende til den ledende overlæge. Hun kom tilbage lidt senere og takkede for hjælpen. Hun havde fået et direkte nr. og skulle ringe til ham om mandagen. Det gjorde hende rigtig glad, at vi kunne formidle denne kontakt.

Der kom en kvinde som lige havde fået konstateret Sclerose. Hun ville gerne høre mere om vores arrangementer og hvad vi gjorde for vores medlemmer. Vi fortalte hende om de ting vi lavede og om vores cafémøder på Vivaldi og her kunne man bare komme uden tilmelding og møde andre og få en lille snak og en kop kaf’..

I år kom vi af med mange af vores smukke balloner. De tiltrak børnene. De blev meget glade for at få en grøn ballon med et lille Kys på. Der var også nogle stykker der gerne ville have dem der ikke var pustet op – og det fik de naturligvis.

Der var mange der deltog i vores konkurrence. Det var tre forholdsvise lette spørgsmål og svarene kunne man læse sig frem til på de fire pyloner vi havde i teltet med information. Kl. 13 trak vi lod og den heldige vinder blev Henning fra Roskilde.

Anette overrækker tre flasker god vin til den heldige vinder.

Senest opdateret: d. 7 juli 2017