Velkommen til lokalafdelingen

Nordvestjylland

Så meget fik nordvestjyderne ud af at stå op for hinanden

Se også teksten med billeder her

Af Knud Erik Aagaard Kristensen, Frivillig i Scleroseforeningen

Endnu engang viste nordvestjyderne solidaritet overfor hinanden, da de gik ud med indsamlingsbøsserne søndag den 10. september. Der var ikke helt så mange indsamlere, og det indsamlede beløb var ikke så stort, som i 2016, men der er kun grund til tilfredshed og til at sige en stor tak til de frivillige, der på en eller anden måde bidrog med deres indsats.

I 2016 blev der indsamlet cirka 160.000 kroner i Nordvestjylland mod cirka 91.000 kroner i 2017, men det skal ses i lyset af, at der var færre indsamlere, og at der, hos nogle, kan spores en utilfredshed med, at der er mange, der beder om penge til velgørenhed. Det skal dog understreges, at indsamlerne blev mødt med smil, venlighed og taknemmelighed for deres indsats de allerfleste steder.

De 91.000 kroner fordeler sig således mellem de nordvestjyske kommuner:

Holstebro Kommune:                       41.565 kroner

Struer Kommune:                             23.919 kroner

Lemvig Kommune                            10.242  kroner

Mobilepay og sms ca. 20%              15.145  kroner

I alt ca.                                               90.871 kroner

En indsamler kunne fortælle, at hun på sin tur kom forbi et sted, hvor der var fødselsdagsfest, og der tog fødselaren sagen i egen hånd og blev på den måde uorganiseret indsamler. Vedkommende snuppede indsamlingsbøssen og gik rundt til hele selskabet, der ”spyttede pænt i bøssen”.

Et andet sted, hvor der også var fest, fik indsamleren tilbudt de tomme flasker, men de blev nu ikke omsat til kontanter.

I Region Hovedstaden og Region Midtjylland blev der i 2016 indsamlet i alt 3,6 millioner kroner mod 2,6 millioner kroner i 2017, men selvom der må konstateres en tilbagegang, er der stor tilfredshed med årets resultat i Gigtforeningen og Scleroseforeningen, hvorfra det oplyses, at der kommer en ny husstandsindsamling til forskning i gigt og Sclerose 2018.

-----------------------------------------------------------------------------

Scleroseforeningens lokalafdeling Nordvestjylland - Find os på Facebook

Lokalafdelingen er samlingspunktet for alle, der arbejder for sclerosesagen i vores lokalområde.

Det er vores mål at skabe netværk både mellem os som er berørt af sclerose, og alle jer der har indlflydelse på vores hverdag.

I vores arbejde for at skabe det bedst mulige kendskab til sygdommen afholder vi både oplysende og underholdende arrangementer for vores medlemmer og andre interesserede.

Vi engagerer os i lokalpolitik, dels ved at arbejde i de lokale handicapråd , og dels ved kontakt med lokalpolitikere og embedsmænd.

Lokalforeningen har tre stående arbejdsgrupper, som sikrer arbejdet med vores målsætninger:

• Netværksgruppen
  • Info- og eventgruppen
  • Lokalpolitikgruppen

Hvis du er interesseret i at støtte sclerosesagen med din frivillige arbejdskraft, eller med andre midler, så kontakt lokalafdelingen på adressen herunder, eller i menuen "Kontakt os" øverst på hjemmesiden.

Alle er velkomne til samtlige arrangementer i Hernings Lokalafdeling. Har man interesse i Hernings arrangementer, så kan de findes på foreningens lokale hjemmeside ved at klikke her : Scleroseforeningens lokalafdeling for Herning kommune

Anita Zacho Villadsen
Idomlundvej 2 C