Kulturnat 2015 i Helsingør
d. 11 oktober 2015

”Vi kysser grønt” → kys sclerose farvel.

Fredag den 25. september 2015 blev der afholdt kulturnat i Helsingør kommune, som rundt i byerne og virksomheder, bød på forskellige arrangementer. Lokalafdelingen Nordsjælland Øst, deltog også, for at lave fokus på sclerose sagen, i håb om, at flere får øjne for foreningen og kunne have lyst til at støtte os i fremtiden.

Lokalafdelingen kommer hver måned på ”Cafe Tower” der ligger i Helsingør bycenter, i forhold til kulturnatten, ligger cafeen lidt afsides, så for både lokalafdeling og cafe, var der god grund til, at lave et samarbejde. Alt arbejde blev godkendt af Helsingør bycenter og de var også generøse da vi kom med vores ide, de stillede en lukket butik til rådighed og de skaffede og betalte, for lydanlæg og scene og ikke mindst, stillede lokale til rådighed, hvor lokalafdelingens hjælpere kunne holde pause i løbet af aftenen.

Der foregik flere forskellige events, lavet af lokalafdelingen. ”Hovednummeret” var ungdoms bandet ”8Ball” der støttede op om sclerose sagen og kom og gav koncert gratis. Afdelingen ville gerne lave fokus på sclerose, i den yngre gruppe af mennesker, både da den gruppe, er dem der risikere at blive ramt, men også er dem, hvor deres forældre måske har sclerose, og da der tit foregår mobning, når en sygdom ikke altid er til at forstå, ville vi gerne bidrage til, at kunne informere bredere om, hvad sclerose egentlig er.

Der ud over, havde Føtex doneret kager som afdelingen solgte, der var bod med foldere og info om sygdommen og ikke mindst to konkurrencer. ”Viktors verden” havde doneret to event piger, der gik rundt i bycenteret i noget lækkert tøj og vakte opsigt sådan en fredag aften hvor efteråret var begyndt. Vi havde også hjælp fra frivillige drenge og piger, der udførte samme opgave, nogen var endda i gågaderne for at reklame og trække folk op til centeret.

Den ene konkurrence foregik på Instagram, hvor man skulle finde én af vores event piger/fyre og tage en selfie sammen med dem og lægge på instagram under ”vi kysser grønt” - denne konkurrence afsluttede 21.30 denne fredag hvor vinderen blev udtrukket.

Den anden konkurrence var én af de nemme, hvor man blot skulle skrive sit navn og adresse på et ”kys kort” og så var man med i konkurrencen og vi opfordrede folk til, at sende en donation pr. sms. Afdelingen havde på forhånd fået en masse sponsor gaver fra centerets gavmilde butikker, og ikke mindre end 30 vindere fik torsdagen efter, lov at hente ”goodiebag” på Cafe Tower. Ud over sponsor gaverne, var der i ”posen” balloner, bolcher, foldere om sclerose samt kys kort.

Lokalafdelingen havde på dagen en masse hjælpere så der hele tiden var nogen at snakke med og som gik og uddelte balloner og bolcher med foreningens logo. Cafe Tower donerede deres overskud fra baren til afdelingen, plus, de sørgede for sandwich og drikkelse til lokalafdelingens hjælpere og frivillige.

Lokalafdelingen kunne aflevere knap 2000 kroner til forskning i sclerose og havde fået snakket med rigtig mange mennesker i centeret, både sclerose ramte vi ikke normalt ser, men også folk, der slet ikke kendte til sclerose. Vagterne fra centeret fortalte, at stemningen var langt bedre end normalt og at det havde været en hyggelig aften og vi kunne konstatere, at pludselig fandt folk ud af, at de grønne kys læber, tilhøre scleroseforeningen.

Lokalafdelingen takker frivillige hjælpere, bycenterets butikker samt besøgende for en god og glad aften.

Tak til vores sponsorere: Helsingør bycenter, Cafe Tower, 8Ball, Total lyd og lys, Viktors Verden, Backe & Kompagni ApS, Festministeriet, Hedegaard smykker, Imerco, Skoringen, The Bodyshop, Søstrene Grenes, Matas, Game Stop, Deichmann, Telenor, Pilgrim samt Intersport.

Tilbage til nyheder

Event ved kulturnat 2015 i Helsingør