MS-kost ved Liv Holtet
d. 25 maj 2015
Til mandagscaféen den 18.5 fortalte Liv Holtet os om de kostprincipper, som den danske læge, Gunda R. Jensen, der selv har sclerose, udviklede til sclerosehospitalerne på grundlag af dr. Roy Swanks opdagelser om kostens betydning for scleroseaktivitet - henholdsvis langs kysten i Norge, hvor nordmændene spiste meget fisk og fiskeolie og inde i landet, hvor nordmændene levede af landbrugskost og spiste meget kød og animalsk fedt. Kostprincipperne er beskrevet i hæftet "Sund mad for mennesker med sclerose" af Gunda R. Jensen. Liv Holtens baggrund er et kostforløb, som tidligere blev afholdt på sclerosecentrene og egne erfaringer om, at kostomlægning har betydet, at hun lider mindre under sin sygdom nu, end da hun første gang fik sclerose. Dr. Swanks undersøgelse er siden blevet anset for ikke at være tilstrækkelig videnskabelig solid, da der ikke findes blindforsøg, hvor det er muligt at sammenligne sygdomsaktiviteten hos scleroseramte, der følger diæten, og hos scleroseramte, der ikke gør. Sclerosecentrene er derfor holdt op med at afholde kostforløb, men maden, de serverer, bygger stadig på disse principper - og mange mennesker med sclerose er glade for at følge dem.

For de deltagere, der for første gang hørte om disse kostprincipper, var det en spændende øjenåbner, og for de af os, der har hørt det før, er det nok meget godt at blive mindet om det og få det genopfrisket fra tid til anden. Liv Holtet anbefalede bogen "MS, kost og livsstil" af Lisbet Juul Daugaard og Kasper Vestergård Jensen. Bogen indeholder opskrifter, der bygger på Swank og Jensens principper.

Liv Holtet spurgte mig direkte, hvad jeg tænker om sclerosekost. Jeg henviste derfor til min blog, som også blev til efter et  kostforløb i Haslev i 2010 og tager udgangspunkt i Swank og Jensens principper - og hvor jeg med tiden har tilføjet andre synspunkter, bl.a. af Terry Walls, som mener, vi bør spise rigtig mange grøntsager og af Louise og Louise, som mener, vi bør undgå mel, mejeriprodukter og sukker.  Tanken med at referere flere forskellige synspunkter er, at give den enkelte mulighed for at danne sig et overblik og selv vælge, hvilken diæt, de selv har størts gavn og glæde af.  Bloggen hedder "Maries blog om sclerosekost" og findes på http://sclerosekost.wordpress.com
Senest opdateret: d. 7 juli 2017