Foredrag om træning med sclerose - motivation i øjenhøjde

Franciska Vesterholm er 45 år, gift og mor til to piger på 13 og 16 år. Hun fik i 2007 konstateret sclerose. Som så mange andre fik Franciska tilbudt medicin, der skulle dæmpe frekvens og omfang af attakker som følge af sygdommen. Medicinen blev dog fravalgt igen efter 5 år pga. for omfattende bivirkninger. Beslutningen blev taget i oktober 2012 i samråd med egen neurolog, og nu fokuserer hun på bevægelse, motion og kost som alternativ. Franciska gik fra ikke at kunne cykle, holde balancen, mærke hele højre side til at fungerer normalt ved at træne hårdt mange gange om ugen efter hun fik diagnosen.

Franciska har efterfølgende uddannet sig til fitness- og spin instruktør og arbejder som instruktør for personer med vedlagsfri fysioterapi tilbud – Team Rehab Bike - i FysioDanmark Roskilde. Franciska deler desuden sine erfaringer og medvirker til at motivere andre scleroseramte til at få mere fysisk aktivitet i deres dagligdag gennem Facebook-gruppen ”Træning med sclerose”. Her trænes på alle niveauer, med forskellige fysiske udfordringer og med forskellige begrænsninger – MEN SAMMEN.

På sitet deles vores sejre og vi hepper på hinanden – vi paralleltræner på tværs af landet, alder og træningserfaring. Det skaber fantastisk synergi at være en del af et træningsfællesskab, hvor der er plads til alle – lige fra rollator-raceren til triatleten. Franciska tager som foredragsholder fat på emnerne: motivation, råd og vejledning i hvordan man kommer i gang, hvorfor det er vigtigt, og hvilke drivkræfter man kan tage i brug. Resultaterne er veldokumenteret af uafhængig forskning og naturligvis egne erfaringer.

Det er Franciskas vision at få spredt budskabet om, hvor vigtig bevægelse, motion og kost er for vores mulighed for at tage ansvaret for vores sygdom og fastholde styringen over eget liv og sygdom. Og at ALT bevægelse tæller, giver bedre velvære og er bedre end intet – FORDI SAMMEN SLÅR VI SOFAEN :-)

Når hun ikke træner og holder foredrag, skriver hun på en bog om emnet og har tidligere holdt oplæg sammen med Ulrik Dalgas som er idrætsfysiolog og forsker på området.
Book Franciskas foredrag på franciska@vesterholm.com og få inspiration til hvordan du kommer i gang med og fastholder din træning og motivation - en træning som er for livet.

Tilmelding til msaal.jam@gmail.com senest torsdag d. 1. marts