Uanset hvilken alder dit barn har, når det får sclerose, vil du som forælder sandsynligvis blive dybt berørt og bekymret for, hvordan det kommer til at påvirke dit barns fremtid. Det gælder også, selv om dit barn er voksen, da man jo er forælder hele livet og altid vil have en dyb omsorg for sit barn.

Som forælder til et voksent barn, der bliver syg, kan man komme til at stå i et vanskeligt dilemma. På den ene side vil man gerne hjælpe og være der så meget som muligt, og på den anden side skal man også respektere, at ens barn er et voksent og selvstændigt menneske, der lever sit eget liv og tager sine egne beslutninger.

Måske er dit barn selv blevet forælder, og du er blevet bedsteforælder. Så hvor meget skal du byde dig til, og hvor meget skal du holde dig i baggrunden?

De tre største udfordringer for forældre

• Bekymring om fremtiden for mit barn med sclerose (90 %)
  • At skulle kæmpe med offentlige myndigheder som kommunen (35 %)
  • En ændret relation mellem mig og mit barn med sclerose (33 %)

Kilde: Scleroseforeningens pårørendeundersøgelse 2020

Din egen livssituation

Når først børnene er flyttet hjemmefra, vil man som forældre ofte fylde sit liv med nye aktiviteter. Det betyder, at du ikke nødvendigvis kan stå til rådighed for dit barn eller dine børnebørn hver uge, fordi du har et krævende arbejde, fritidsaktiviteter, gamle forældre du skal tage dig af eller andre forpligtelser, som fylder din uge.

Det kan også være, du selv er blevet ældre, har helbredsproblemer, følelsesmæssige problemer, en bopæl langt væk eller har en presset økonomi, der sætter begrænsninger.

En anden grund til, at det kan være svært at støtte dit voksne barn kan være, at du og dit barn har et kompliceret følelsesmæssigt forhold, der gør det svært for dig at tilbyde din støtte, eller som gør det svært for dit barn at tage imod din hjælp.

Afstemning af forventninger

Tag gerne en snak med dit barn, og prøv at se, om I kan få afstemt jeres forventninger til hinanden. Dit barn er voksent, og derfor skal du selvfølgelig have respekt for dit barns livsvalg og tilgang til livsstil, job, uddannelse, børneopdragelse, rengøringsniveau og så videre. Omvendt skal dit barn også anerkende, at du har et liv og nogle behov, som skal opfyldes for at du kan have det godt. Det vigtigste er, at I kan vise jeres kærlighed til hinanden.

Hjælp dig selv

Sclerosen forsvinder ikke, og dit voksne barn får sandsynligvis brug for din støtte på den lange bane. Det er derfor vigtigt, at du også passer på dig selv og bliver ved med at gøre nogle af de ting, som giver dig glæde og er med til at lade dig op.

Det kan være en gåtur i skoven med en veninde, et socialt arrangement med kollegerne, vinterbadning, at gå i træningscenter, tage i motorcykelklubben, på fisketur eller slappe af med en god bog.

Søg hjælp i psykologrådgivningen

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp i forbindelse med at være forældre til et voksent barn med sclerose, er du velkommen til at kontakte vores psykologer og høre, hvordan vi kan hjælpe dig. Kontakt vores psykologhjælp her.