Opmærksomhed dækker over mange funktioner:

• Evnen til at modtage en stor eller lille mængde information. Fx når du skal huske en specifik besked eller et telefonnummer.
  • Evnen til at udvælge den vigtigste information i en given situation og udelukke andet stimuli, der ikke er relevant.
  • Evnen til at dele sin opmærksomhed mellem flere opgaver på samme tid og således være i stand til at multitaske.
  • Evnen til at fastholde opmærksomhed i længere tid ad gangen, hvilket også kaldes for koncentrationsevnen. For eksempel evnen til at se en film, læse en bog eller lytte til længere foredrag/meddelelser.

Fokus og opmærksomhed er vigtigt, når du gerne vil huske ny information. Den kognitive trekant herunder viser, hvordan blandt andet din opmærksomhed danner grundlaget for din hukommelse.

Oplever du problemer med at huske, kan det derfor være en god idé også at arbejde med din evne til at være opmærksom.

Der er meget, der kan påvirke din evne til at fokusere og koncentrere dig i din hverdag. Forstyrrende elementer, såsom lyde og visuelle indtryk, kan påvirke din evne til at fokusere og koncentrere dig. Vær derfor opmærksom på dine omgivelser, og hvordan du kan fokusere bedst muligt.

Forbedret opmærksomhed på arbejdspladsen

• Brug høretelefoner, ørepropper eller anden afskærmning, hvis det især er lyde, der generer dig.
  • Sluk radio og TV. Lad mobilen være på lydløs. Slå eventuelt mailnotifikationer fra, så de ikke popper op på din skærm, men tjek i stedet din mail en gang i timen.
  • Hvis du har brug for at kontrollere den mængde af information, du får, kan du italesætte overfor andre, at du har behov for faste kontakttidspunkter. Tal med din nærmeste leder om dette.
  • Hvis du forstyrres nemt af visuelle indtryk, kan du sørge for at have et ryddeligt skrivebord og sætte dig et sted, hvor du ikke har en forstyrrende udsigt. Det er en god idé, at du i det hele taget er opmærksom på, hvordan din arbejdsdag er indrettet og tænke over dine arbejdsrutiner.
  • Tal med din leder om, hvad du har brug for, og hvilke redskaber, der er nødvendige for dig. Hvis du ikke er helt sikker på, hvad du konkret har brug for, kan du spørge din leder om, hvad I sammen kan gøre for at hjælpe dig.

Forbedret opmærksomhed i hjemmet

• Lav nogle regler for dig selv. For eksempel kan du sætte en ramme for, hvor lang tid du bruger ad gangen på dine opgaver i hjemmet og undgå at gøre to ting på samme tid.
  • Planlæg hviletid mellem opgaverne, så du ikke mister fokus. Del for eksempelvis de huslige pligter op i mindre bidder.
  • Fortæl dine familiemedlemmer, hvilke aktiviteter, der kræver ro, så de ved, hvornår de skal tage særligt hensyn.