Multipel sclerose - kort fortalt

Læs med her hvis du er tæt på et menneske med sclerose. Uanset hvilken nær relation du har til en person med sclerose, kan dens følger få konsekvenser for jeres forhold. I er måske ægtefæller, nært beslægtede, gode venner eller kolleger, uanset hvilken relation I har, kan du her du læse hvad sclerose er for en sygdom, hvordan den kan behandles og hvilken hjælp DU kan få i scleroseforeningen.

Mutipel sclerose er en kronisk sygdom

Sclerose eller multipel sclerose er en kronisk sygdom i centralnervesystemet, det vil sige hjernen og rygmarven. Der opstår først betændelse og dernæst en ardannelse (plak) i det isolerende materiale, der er omkring nerve trådene. Dermed bliver det vanskeligere eller umuligt for nervesignalerne at komme frem. Betændelsen kan opstå i forskellige dele af hjerne og rygmarv, hvilket er grunden til, at så mange forskellige kropsfunktioner kan påvirkes ved sclerose. Selv om evnen til at bevæge en kropsdel kan påvirkes, har sygdommen således ikke  noget at gøre med muskulaturen. Sclerose kan ramme alt fra synet til brugen af arme og ben.

Sclerose er ikke en dødelig sygdom

Sclerose er hverken smitsom  eller dødelig. Mere end to millioner mennesker i verden lever med
sclerose. I Danmark har ca. 15.000  mennesker sclerose, og to ud af tre er kvinder.
Lægerne kender endnu ikke årsagen til sclerose. De ved dog, at flere faktorer tilsammen kan være med til at udløse sygdommen f.eks. arvelighed, virus og miljø. Den mest  udbredte teori om udviklingen af sclerose er, at kroppens eget  immunforsvar angriber kroppens egne raske celler.

Forskellige typer af MS

Ethvert forløb af sclerose er individuelt. Alligevel skelnes der mellem tre former, som er kendetegnet ved nogle ens mønstre i sygdomsforløbene.

Attakvis sclerose

Sygdommen giver sygdomsangreb, hvor nye symptomer dukker op, eller eksisterende symptomer forværres over dage eller få uger. Attakkerne varer fra enkelte dage til måneder, og symptomerne forsvinder derefter delvist eller helt. Det meste af tiden er sygdommen i ro. 85 % af alle med sclerose starter med den attakvise form.

Sekundær progressiv sclerose

8 ud af 10 med attakvis sclerose overgår over en årrække til at være progressive. Det betyder, at halvdelen af alle med sclerose har progressiv sclerose. Den medfører et gradvist tiltagende tab af førlighed senere i ens sygdomsforløb. I denne fase, der kaldes sekundær progressiv, vil der stadig kunne opstå akutte forværringsperioder (attakker), men de bliver færre med tiden.

Primær progressiv sclerose

Sygdommen starter langsomt med en stadig forværring af symptomerne, i reglen over en lang årrække. Tabet af førlighed sker gradvist, men cirka hver tredje oplever i sygdomsforløbet et eller flere attakker. Sygdomsudviklingen kan flade ud efter en vis tid, men fortsætter typisk over en lang årrække. Omkring 15 % har primær progressiv sclerose.

Symptomerne og forløbet

Symptomerne kan variere meget, både fra person til person og hos sammen person på forskelligetidspunkter. De afhænger af, hvilke dele af centralnervesystemet der er påvirket.
For eksempel kan en læsion i synsnerverne medføre delvis blindhed, og en læsion i rygmarven kan resultere i en midlertidig muskelsvækkelse eller et midlertidigt tab af følelse i arme og ben. Også de kognitive funktioner f.eks. koncentration, indlæring og hukommelse kan påvirkes.

Tankeprocesser er nemlig også afhængige af, at meddelelser kan passere gennem nervetråde til områder i hjernen. Mange med sclerose bliver også begrænset af en overvældende daglig træthed.
Symptomerne på sclerose dukker for de fleste op i 20­-40 års alderen.

Forløbet af sclerose kan variere meget, og lægerne kan ikke  forudsige den enkeltes sygdomsforløb, når diagnosen stilles. Det er derfor vigtigt at huske, at en større og større del af mennesker med sclerose lever uden markante gener. Dette skyldes, at der vedvarende forskes i at udvikle  medicin, der kan bremse eller helbrede sclerose.

Behandlingsmuligheder

Sclerose kan endnu ikke helbredes, men sygdommens symptomer kan dæmpes, og sygdommens udvikling kan i mange tilfælde forsinkes ved medicinsk behandling. Også fysisk træning, gode kost­- og søvnvaner og tilstrækkelig hvile kan for nogen mildne symptomerne.

Sygdoms- og symptomdæmpende medicin

Sclerose påvirker immunsystemet, og der findes forskellige typer immunændrende eller immunhæmmende medicin, bl.a. de såkaldte interferon­præparater. Der findes også en lang række symptomdæmpende behandlinger.

Bliv klogere

Vil du vide mere om sygdommen kan du læse mere her.

Vil du vide mere om Scleroseforeningen eller vil du gøre brug af Scleroseforeningens tilbud, kan du ringe til Scleroseforeningen på telefon <a href="tel:+36463646">36 46 36 46</a>

Ønsker du viden om vores psykologordning, så kan du læse om den her