Mange bruger alternativ behandling

Alternativ behandling kan være alt fra naturmedicin og kosttilskud, særlige kostfilosofier, yoga og hypnose til zoneterapi, akupunktur, homøopati, healing, kinesisk medicin og meget andet. Mange mennesker med sclerose har erfaringer med alternativ behandling.

Undersøgelser viser, at cirka halvdelen af mennesker med sclerose bruger alternativ behandling. De mest populære behandlingsformer er kosttilskud, særlig diæter, akupunktur, urtemedicin, zoneterapi og yoga.

Formålet med at bruge alternativ behandling er for mennesker med sclerose som oftest at gøre noget godt for kroppen – at styrke den, få mere modstandskraft og at få mere velvære og energi.

Få vejledning hos Styrelsen for Patientsikkerhed

For mange alternative behandlingsformer gælder det, at der ikke er overbevisende dokumentation for virkningen. Men mange mennesker med sclerose oplever god effekt når de bruger alternativ behandling. Hvis du gerne vil prøve alternativ behandling, kan det være en god idé at bruge lidt tid på at finde den rigtige behandler. På hjemmesiden www.srab.dk kan du læse mere om hvad der findes af alternative behandlingsformer, om forskning i alternativ behandling og om hvordan du finder en registreret behandler.

Hvad mener Scleroseforeningen?

Scleroseforeningen fraråder, at alternativ behandling bruges i stedet for lægelig behandling. Men vi ved, at mange mennesker med sclerose oplever at få noget godt ud af at bruge alternativ behandling, og vi forholder os derfor åbent til at anvende det som supplement til den medicinske behandling. Vi kan dog ikke anbefale specifikke alternative behandlingsformer, hvis der ikke er god dokumentation for virkningen. Derfor er alternativ behandling et område, som vi ønsker at få mere viden om.

Vi anbefaler, at du altid taler med din læge inden du afprøver en form for alternativ behandling.

I 2017 gennemfører Scleroseforeningen 9 møder rundt i Danmark med fokus på alternativ behandling. På møderne deler deltagerne erfaringer med brug af alternativ behandling, og alle erfaringer bliver bragt hjem til sekretariatet, hvor de bliver samlet og studeret.

Del dine erfaringer med alternativ behandling med os!

Vi er altid interesserede i at høre om folks erfaringer med at bruge alternativ behandling. Hvis du har erfaringer, som du gerne vil dele med os, kan du skrive til ab@scleroseforeningen.dk

Vi skaber ny viden om alternativ behandling

Scleroseforeningen gennemfører lige nu flere forskningsprojekter, der skaber viden om virkningen af alternativ behandling til mennesker med sclerose.

Fra 2016-2019 gennemføres et stort forskningsprojekt om kost (læs mere her) og fra 2016-2018 et forskningsprojekt om akupunktur til mennesker med sclerose (læs mere her). I 2010-2013 blev Projekt Nordisk Kortlægning gennemført, der kortlagde brug af alternativ behandling blandt mennesker med sclerose i de fem nordiske lande (læs mere her), og fra 2004-2010 arbejdede fem konventionelle og fem alternative behandlere med at udvikle integrerede behandlinger til mennesker med sclerose i Projekt Behandlerteam (læs mere her).

Du kan læse mere om alternativ behandling her:

Hjemmeside for Styrelsen for Patientsikkerheds Råd vedrørende Alternativ Behandling

Netportal for NAFKAM (Norges nationale forskningscenter indenfor komplementær og alternativ medicin)