Følg de 10 kostråd

Hvis du vil være sikker på, at du spiser sundt og får dækket dit behov for næring, vitaminer og mineraler, anbefaler vi, at du følger Fødevarestyrelsens 10 kostråd.

Det kan være svært at finde hoved og hale i de mange kostråd, som vi bliver stillet overfor. Vi anbefaler, at du følger Fødevarestyrelsens 10 kostråd.

Fødevarestyrelsens officielle kostråd

Her er de 10 kostråd til dig

• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

De 10 kostråd er generelle anbefalinger

Kostrådene er Fødevarestyelsens officielle anbefalinger til voksne i Danmark. Nu tænker du måske: ”Hvorfor skal jeg med sclerose følge de 10 råd?” – jo det skal du, fordi du ligesom danskere uden sclerose vil få dækket dit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Samtidig kan sund kost være med til at forebygge, at du får andre kroniske sygdomme som f.eks. type 2-diabetes og hjertekarsygdomme.

Klik her og læs mere om de 10 kostråd.

Derfor anbefaler vi, at du følger de 10 kostråd

Gennem tiden er der udviklet forskellige diæter, som skulle have en særlig god virkning på mennesker med sclerose. Nogle af disse diæter kan du læse om her. Der findes dog endnu ikke tilstrækkelig videnskabelig evidens for nogen af disse diæters effekt på sclerose. Derfor kan vi som patientforening ikke anbefale én diæt frem for en anden.

På nuværende tidspunkt er der bedst evidens for, at du opnår de optimale sundhedseffekter, hvis du følger de 10 kostråd. Derfor er det vores anbefaling.