TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Om alternativ behandling

Mange mennesker med sclerose bruger alternativ behandling. Alternativ behandling kan være alt fra naturmedicin og kosttilskud, særlige kostfilosofier, yoga og hypnose til zoneterapi, akupunktur, homøopati, healing, kinesisk medicin og meget andet.

Her kan du læse om forskellige typer for alternativ behandling, hvordan de virker, erfaringer fra mennesker med sclerose og resultaterne fra forskning på området.

Undersøgelser viser, at cirka halvdelen af mennesker med sclerose bruger alternativ behandling. De mest populære behandlingsformer er kosttilskud, særlig diæter, akupunktur, naturmedicin, yoga og zoneterapi.

Hvad er alternativ behandling?

Alternativ behandling er praksisser og produkter, der generelt ikke anses for at være en del af det konventionelle sundhedsvæsen. Indenfor alternativ behandling arbejder man ofte ud fra en holistisk tilgang til mennesket og sygdom. Det vil sige, at mennesket ses som en helhed, hvor det fysiske spiller sammen med det psykiske, sociale og åndelige, og behandling af sygdomme og symptomer derfor må tage højde for alle disse aspekter.

Alternative behandlingsformer kan kategoriseres efter, hvorvidt det er noget man indtager, en behandling man modtager eller noget, man selv udfører.

Nedenstående alternative behandlingsformer er ofte anvendt i forbindelse med sclerose og sygdommens symptomer. Klik på en behandlingsform for at læse mere om den.

Gode råd til alternativ behandling

Scleroseforeningen fraråder, at alternativ behandling bruges i stedet for konventionel lægelig behandling. Men vi ved, at mange mennesker med sclerose oplever at få noget godt ud af at bruge alternativ behandling, og vi forholder os derfor åbent til at anvende det som supplement til den medicinske behandling.

Alternative behandlingsformer arbejder ud fra alternative sygdomsårsager og mange alternative behandlere arbejder derfor indenfor en overbevisning om, at de kan kurere sygdomme, det konventionelle behandlingssystem ikke kan kurere, ved at identificere disse årsager. Scleroseforeningen har endnu ikke erfaret typer af alternativ behandling, der kan kurere sclerose. De alternative behandlingsformer kan dog i flere tilfælde give øget energi, øget velvære eller lindre scleroserelaterede symptomer.

Scleroseforeningen anbefaler at man mærker efter om behandlingen føles rigtig og udviklingen går i den ønskede retning. Hvis ikke er det vigtigt at turde sige STOP. Kuren skal ikke være værre en sygdommen. Vi anbefaler desuden, at du altid taler med din læge inden du afprøver en form for alternativ behandling.

Få vejledning hos Styrelsen for Patientsikkerhed

For mange alternative behandlingsformer gælder det, at der ikke er overbevisende dokumentation for virkningen. Men mange mennesker med sclerose oplever god effekt når de bruger alternativ behandling. Hvis du gerne vil prøve alternativ behandling, kan det være en god idé at bruge lidt tid på at finde den rigtige behandler. På hjemmesiden www.srab.dk kan du læse mere om hvad der findes af alternative behandlingsformer og om hvordan du finder en registreret behandler.

Vi skaber ny viden om alternativ behandling

Scleroseforeningen gennemfører lige nu flere forskningsprojekter, der skaber viden om virkningen af alternativ behandling til mennesker med sclerose.

Fra 2016-2019 gennemføres et stort forskningsprojekt om kost (læs mere om kost projektet her) og fra 2016-2018 et forskningsprojekt om akupunktur til mennesker med sclerose (læs mere om akupunktur projektet her). I 2010-2013 blev Projekt Nordisk Kortlægning gennemført, der kortlagde brug af alternativ behandling blandt mennesker med sclerose i de fem nordiske lande (læs mere om projekt nordisk kortlægning her), og fra 2004-2010 arbejdede fem konventionelle og fem alternative behandlere med at udvikle integrerede behandlinger til mennesker med sclerose i Projekt Behandlerteam (læs mere om projekt behandlerteam her).

Tema om alternativ behandling

I sommeren 2017 bragte vi et tema om alternativ behandling i medlemsmagasinet "Lev med Sclerose". Du kan læse artiklerne fra temaet her:

Halvdelen af alle med sclerose bruger alternativ behandling

Det, som du modtager

Det, som kræver bevægelse

Det, der skal indtages

Rystelserne skal opfattes som en ressource (om TRE)

»Akupunktur, yoga, healing, pulveriserede regnorme. You name it – I’ve tried it!«

17-årige Rasmus får akupunktur mod sin sclerose