TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Yoga

Yoga er en træningsform, der stammer fra indien. I udførelsen af yoga er både kropsstillinger og vejrtrækning væsentlig. Yoga kan både anvendes som en træningsform og en behandlingsform. Nedenfor kan du læse mere om, hvordan yoga virker og hvilken effekt yoga kan have på sclerosesymptomer.

Hvad er yoga?

Yoga er både fysisk og mental træning. Træningsformen anvender særlige kropsstillinger, vejrtrækningsteknikker, afspænding og meditation. Yoga stammer fra Indien og er en flere tusinde år gammel metode. Der er mange retninger indenfor yoga og derfor også stor forskel på, hvordan yoga kan udføres.

Ifølge teorien kan yoga øge kroppens blodcirkulation, massere de indre organer og hormonkirtler samt styrke kroppens nervesystem. Yoga kan anvendes som træning, der holder kroppen i form, til personlig udvikling og ved forskellige lidelser, herunder smerte, forstoppelse, stress og søvnproblemer.

Kilde: www.srab.dk

Virker det?

Nedenstående vurdering af behandlingens effekt i forbindelse med sclerose og sclerose-symptomer tager udgangspunkt i arbejdet foretaget af databasen Natural Medicines. Vurderingen er evidens-baseret og med baggrund i en systematisk gennemgang af samtlige studier på området.

Alle behandlinger tildeles en af nedenstående kategorier, baseret på behandlingens effekt på en given tilstand. Det er vigtigt at understrege, at en behandling kan være effektiv mod en tilstand og ineffektiv i relation til en anden tilstand.

Effektiv: Der er meget pålidelig evidens, der støtter op om, at behandlingen har en effekt på denne specifikke tilstand.

Sandsynligvis effektiv: Der er meget pålidelig evidens, der støtter op om, at behandlingen har en effekt på denne specifikke tilstand.

Muligvis effektiv: Der findes noget evidens, der støtter op om, at denne behandling kan anvendes mod en specifik tilstand, dog er mængden og kvaliteten af denne evidens begrænset eller der eksisterer modsatrettede fund. Disse produkter har måske en gavnlig effekt.

Muligvis uden effektiv: Der findes noget evidens, der peger i retning af, at denne behandling ikke virker mod et givent symptom.

Sandsynligvis uden effekt: Der er meget pålidelig evidens, der viser at behandlingen er ineffektiv mod et givent symptom.

Ineffektivt: Der er meget pålidelig evidens, der viser at behandlingen er ineffektiv mod et givent symptom.

Yoga er muligvis uden effekt - sammenlignet med andre former for træning og egenomsorg

Nuværende evidens viser at mennesker med scleroses livskvalitet og mobilitet ikke forbedres mere ved at dyrke yoga end ved almindelig træning og omsorg for kroppen. Ligeledes tyder evidensen på, at yoga heller ikke forbedrer kognition hos mennesker med sclerose.

Yoga kan dog måske medføre mindre og kortvarige forbedringer i fatigue.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at blot fordi nuværende evidens tyder på, at yoga ikke er bedre end anden motion og pleje for mennesker med sclerose, betyder det ikke, at det er dårligt at dyrke yoga, da motion og balancetræning generelt er godt for mennesker med sclerose.

Kilde: https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/

Medlemmers erfaringer med Yoga

Følgende erfaringer med yoga er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved yoga. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

For mange deltagere giver yoga forbedret stabilitet, balance, styrke, udholdenhed og smidighed. Derudover har deltagere oplevet, at yoga kan løsne spændinger, afhjælpe muskelsmerter, give øget bevægelighed og mindske træthed. Desuden rapporterer mange deltagere, at yoga giver ro, energi, mentalt overskud og velvære samt renser ud i tankerne. En enkelt har haft fantastiske erfaringer med hot yoga.

Negative erfaringer

Kun få deltagere rapporterer at have haft negative erfaringer med yoga, der har været for hårdt for hånd- og fingerled eller været grænseoverskridende.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med yoga så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer