TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Qi gong, Tai chi, TRE

De tre behandlingsformer består af en række øvelser eller bevægelser, kroppen skal udføre i et langsomt tempo.

Qi gong og Tai chi stammer fra den traditionelle kinesiske medicin, TRE har sin baggrund i kroppens medfødte evne til at reagere på traumatiske oplevelser.

Nedenfor kan du læse en uddybet beskrivelse af de tre behandlingsformer og hvilke effekter, der kan opstå ved brug af disse.

Hvad er det qhi gong, Tai chi og TRE

Qi gong

Qi gong har rødder i traditionel kinesisk medicin. Qi betyder "den vitale energi" og gong betyder "pleje".

Qi gong er både mental og fysisk træning. Metoden består af fysiske øvelser i langsomt tempo, der kombineres med åndedræt og tankekoncentration, hvorved qi gong opnår en meditativ effekt. Qi gong kan anvendes til selvhjælp, da øvelserne er lette at lære og huske.

Udøvelse af qi gong kan efter sigende forbedre helbredet og skabe indre ro samt harmoni i sindet og samtidig have positive effekt på balance, kropsholdning og spændinger samt give øget energi.

Kilde: www.srab.dk

Tai chi

Tai chi har ligeledes rødder i traditionel kinesisk medicin. Det var oprindeligt en kampsport med fokus på helse, kropsteknik og selvforsvar.

Ved tai chi udføres fysiske øvelser i et meditativt tempo i bestemte mønstre.

Tanken bag tai chi er, at bevægelserne fremmer energistrømme gennem kroppens meridianbaner. Derved fjernes blokering og ubalance, der forårsager sygdom og krop og sind bringes tilbage til en naturlig balance.

Desuden kan tai chi give indre ro og styrke balance evnen. Tai chi bruges ved gener, der skyldes stress, muskelspændinger, depressioner samt meget andet, derudover eksisterer der en terapeutisk tai chi form udviklet med henblik på mennesker med handicap.

Kilde: www.srab.dk

TRE

TRE metoden er udviklet af David Berceli og tager udgangspunkt i hans oplevelser i Nordafrika og Mellemøsten. Her iagttog Berceli, hvordan traumatiske oplevelser, hos mange medførte automatiske rystelser i kroppen.

TRE metoden bygger således på en medfødt evne til at regulere kroppen og forløse spændinger, stress og traume. TRE består af syv øvelser, der aktiverer rystelser i kroppen og derved kan bringe nervesystemet og psyken tilbage til sin naturlige balance.

Metoden er meget enkel og kan læres i løbet af få sessioner. Dermed kan TRE fungerer som selvhjælpemetode til at forebygge stress og overbelastninger på kroppen, men kan også anvendes ved akutte stress- og traumereaktioner.

Kilde: www.tre-danmark.dk

Virker det?

Der er endnu ikke tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af qi gong, tai chi og TRE på sclerose og symptomer grundet sclerose.

Medlemmers erfaringer med Qi gong, Tai chi og TRE

Følgende erfaringer med Qi gong, Tai chi og TRE er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved Gi gong, Tai chi og TRE. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

Qi gong/tai chi
For mange deltagere på de ni workshops giver tai chi og qi gong forbedret stabilitet, balance, styrke, udholdenhed og smidighed. Derudover har disse træningsformer været behjælpeligt med at løsne spændinger, afhjælpe muskel smerter, give øget bevægelighed og mindske træthed. Desuden rapporterer mange deltagere, at qi gong og tai chi giver ro, energi, mentalt overskud og velvære samt renser ud i tankerne.

TRE
Udførelse af TRE træning har bevirket færre spasmer, smerter, spændinger og rystelser hos deltagerne på de ni workshops. Desuden har det medført en forbedret balanceevne, bedre bevægelse i led og bedre søvn. Derudover er der en enkelt deltager, der har erfaring med, at TRE træning har afhjulpet en dropfod.

Negative erfarigner

Flere rapporterer at tai chi og qi gong har medført svimmelhed og kvalme.
Få deltagere rapporterer, at de ikke oplevede nogen gavnlig effekt af TRE træning og en enkelt fik smerter i knæene ’når der skulle rystes'.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med qi gong, tai chi eller TRE så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer