TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Mindfullness/meditation

Her kan du læse mere om Mindfulness, og om hvornår det kan være gavnligt at anvende, samt menneskers med scleroses erfaringer med mindfullness.

Mindfulness beskæftiger sig med håndteringen af psyken og psykiske problemer.

Meditation og mindfulness anvendes bl.a. for at skabe indre ro.

Hvad er mindfullness og meditation

Mindfulness og meditation finder inspiration i buddhismen, men som det anvendes i dag er det tilpasset til vesten og fokuserer på håndtering af psykiske problemer som stress, angst og depression. Gennem mindfulness og meditation træner man en ikke-dømmende og positiv bevidsthed om tankestrømme, følelser om impulser. Behandlingen lærer individet, at negative tanker ikke nødvendigvis er et udtryk for virkeligheden. Meditation kan skabe større indre ro samt fokus på at være til stede i nuet.

Kilde: www.srab.dk

Virker det?

Der er endnu ikke tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af mindfulness/meditation på sclerose og symptomer grundet sclerose.

Medlemmers erfaringer med mindfulness og meditation

Følgende erfaringer med mindfulness og meditation er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved mindfulness og meditation. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

Mange workshop deltagere rapporterer at have positive erfaringer med mindfulness og meditation, der blandt andet hjælper dem til at finde ro og slappe af. Dette giver mere overskud og energi og mindsker trætheden.

Flere deltagere bruger meditation i forbindelse med, at de skal i seng for at få ro i hovedet og synes, at dette gør det lettere at falde i søvn. Derudover oplever de, at det hjælper på tankemylder og renser ud i tankerne, giver mental styrke og overskud, mindsker stress og fører til, at man føler sig mindre sårbar.

For nogle deltagere har det været et godt redskab til at blive opmærksom på stressende situationer og lære at stoppe eller undgå disse. Andre har erfaringer med, at mindfulness og meditation gør det lettere at acceptere de fysiske handicap sclerose medfører.

Mindfulness og meditation har derved, for nogle deltagere, gjort det lettere at leve med diagnosen. Desuden rapporterer et par deltagere, at spændinger i ansigtet er forsvundet ved brugen af mindfulness/meditation.

Negative erfaringer

En enkelt deltager på workshoppen nævnte, at meditation medførte træthed, men udover dette har der ikke været rapporteret nogle negative erfaringer med denne type alternativ behandling.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med mindfullness og meditation så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer