TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Kranio-sakral terapi

Behandlinger med kranio-sakral terapi foregår ved tryk i hoved- og rygregionen.

Terapiformen søger at behandle lidelser ved at genoprette den såkaldte kranio-sakrale puls.

På denne side kan du finde mere information om, hvad den kranio-sakrale puls er. Derudover kan du læse om erfaringer med kranio-sakral terapi blandt mennesker med sclerose.

Hvad er kranio-sakral terapi

Kranio-sakral terapi har afsæt i opfattelsen af, at der i kroppen eksisterer en rytme kaldet den kranio-sakrale puls. Denne puls pumper hjernevæsken rundt om hjerne og rygmarv 6-12 gange i minuttet.

Den kranio-sakrale puls medfører, at knogler og membraner i kraniet og korsbenet sættes i bevægelse. Indenfor den kranio-sakrale retning mener man, at blandt andet influenza og stress samt andre påvirkninger kan have indvirkning på de kranio-sakrale puls.

Kranio-sakral terapi søger at genoprette den kranio-sakrale puls ved blide tryk på knogler i kraniet, ansigtet, rygsøjlen og korsbenet.

kilde: www.srab.dk

Virker det?

Der er endnu ikke tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af kranio-sakral terapi på sclerose og symptomer grundet sclerose.

Medlemmers erfaringer med kranio-sakral terapi

Følgende erfaringer med kranio-sakral terapi er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved kranio-sakral terapi. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

Deltagere fra de ni workshops har gode erfaringer med, at kranio-skaral terapi kan lindre smerter og spændinger. En enkelt beskriver, hvordan vedkommende efter 2 behandlinger begyndte at få førligheden tilbage i hænderne. Derudover er der erfaringer med, at kranio-skaral terapi kan mindske svimmelhed, forbedre fysisk velvære, give øget energi og være en hjælp til at blive afslappet.

Negative erfaringer

Der er også deltagere, der ikke har haft gavn af kranio-sakral terapi.

Derudover har en enkelt oplevet, at behandlingen har medført hovedpine og en anden har oplevet at have øget svimmelhed efter kranio-sakral terapi.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med kranio-sakral terapi så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer