TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Kosttilskud

Her kan du læse mere om de effekter, mennesker med sclerose kan opleve, når de anvender kosttilskud.

Nogle kan have gavn af at supplere deres kost med vitaminer og mineraler.

Kosttilskud er som sådan ikke lægemidler, men de kan have positive effekter for nogle mennesker.

Hvad er kosttilskud?

Kosttilskud er et supplement til den daglige kost, ofte bestående af vitaminer og mineraler. Kosttilskud kommer i form af for eksempel piller, kapsler eller pulver. Kosttilskud anvendes som oftest med en forventning om, at det kan tilføre kroppen noget, den ikke får/får nok af i den almindelige kost.

Kosttilskud har ikke status som et lægemiddel, og er derfor ikke beregnet til at behandle sygdomme. Nogle mennesker med sclerose oplever dog, at kosttilskud kan have en gavnlig effekt på deres symptomer og energiniveau.

Kosttilskud kan i nogle tilfælde interagere med konventionelle medicinske præparater. Scleroseforeningen anbefaler derfor, at man fortæller sin læge om de kosttilskud, men tager.

Kilde: www.srab.dk

Virker det?

Nedenstående vurdering af behandlingens effekt i forbindelse med sclerose og sclerose symptomer tager udgangspunkt i arbejdet foretaget af databasen Natural Medicines. Vurderingen er evidens-baseret og med baggrund i en systematisk gennemgang af samtlige studier på området.

Alle behandlinger tildeles en af nedenstående kategorier, baseret på behandlingens effekt på en given tilstand. Det er vigtigt at understrege, at en behandling kan være effektive mod en tilstand og ineffektiv i relation til en anden tilstand.

Effektiv: Der er meget pålidelig evidens, der støtter op om, at behandlingen har en effekt på denne specifikke tilstand.

Sandsynligvis effektiv: Der er meget pålidelig evidens, der støtter op om, at behandlingen har en effekt på denne specifikke tilstand.

Muligvis effektiv: Der findes noget evidens, der støtter op om, at denne behandling kan anvendes mod en specifik tilstand, dog er mængden og kvaliteten af denne evidens begrænset eller der eksisterer modsatrettede fund. Disse produkter har måske en gavnlig effekt.

Muligvis uden effektiv: Der findes noget evidens, der peger i retning af, at denne behandling ikke virker mod et givent symptom.

Sandsynligvis uden effekt: Der er meget pålidelig evidens, der viser at behandlingen er ineffektiv mod et givent symptom.

Ineffektivt: Der er meget pålidelig evidens, der viser at behandlingen er ineffektiv mod et givent symptom.

Følgende kosttilskud har muligvis en positiv effekt

Vitamin D og udvikling af sclerose: Forskning tyder på, at vitamin D muligvis virker beskyttende ved multipel sclerose. Et langvarigt D vitamin tilskud kan - for kvinder - formentlig nedsætte risikoen for at udvikle sclerose. Bedste effekt opnås ved et dagligt indtag på mindst 10 mikrogram D vitamin.

Coenzym Q10 og fatigue/depression: Et dagligt indtag af 500 mg coenzym Q10 kan muligvis reducere fatigue og depression hos mennesker med sclerose.

NADH og kronisk fatigue syndrom: Forskning tyder på at stoffet NADH (5-10 mg dagligt) måske kan reducere fatigue hos mennesker med kronisk fatigue syndrom. Studiets resultater viste en reduktion i fatigue de første 3 mdr af behandling, hvorefter fatigue-niveauet stagnerede de resterende 21 måneder af behandlingsperioden.

Det er væsentligt at bemærke, at studier om effekten af NADH ikke endnu er foretaget blandt mennesker med sclerose. Hvorvidt den positive effekt også er gældende hos mennesker med sclerose, er derfor uvist.

Magnesium og kronisk fatigue syndrom: Mennesker, der lider af kronisk fatigue syndrom og har lave niveauer af magnesium i blodet, kan opleve positive effekter ved ugentlig injektion af 1 gram magnesium.

Det er væsentligt at bemærke, at studier om effekten af magnesium på fatigue, ikke endnu er foretaget blandt mennesker med sclerose. Hvorvidt den positive effekt også er gældende hos mennesker med sclerose, er derfor uvist.

Følgende kosttilskud har muligvis ingen effekt

Omega-6-fedtsyre og sygdomsprogression: Kosttilskud med omega-6-fedtsyrer forebygger formentlig ikke sygdomsprogression ved hverken attakvis eller progressiv sclerose.

Leverekstrakt og kronisk fatigue syndrom: Studier tyder på, at en daglig injektion med en kombination af leverekstrakt, folinsyre og cyanocobalamin i en tre ugers periode, ikke har nogen effekt på fatigue blandt mennesker med kronisk fatigue syndrom.

Det er væsentligt at bemærke, at studier af effekten af leverekstrakt på fatigue ikke endnu er foretaget blandt mennesker med sclerose. Hvorvidt den manglende effekt også er gældende hos mennesker med sclerose, er derfor uvist.

Kilde: https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/

Medlemmers erfaringer med Kosttilskud

Følgende erfaringer med kosttilskud er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved kosttilskud. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

Overordnet oplever deltagerne på de ni workshops, at kosttilskud kan bekæmpe spasmer, styrke immunforsvaret og forbedre gangfunktionen.

Vitaminer anvendes i udbredt grad som kosttilskud og har forskellige effekter. Nogle oplever, at vitaminer stopper aktiviteten i sygdommen. Der er erfaring med, at B-vitamin kan forbedre blærefunktionen og mindske træthed. D-vitamin giver mere energi, oplever nogle.

Flere af deltagerne ved de ni workshops oplever, at magnesium(olie) mindsker spasmer, bl.a. benspasmer, medfører færre kramper, mindsker nervesmerter, øger muskelstyrken, giver ro og hjælper til en bedre søvn.

Der er blandt deltagerne positive erfaringer med: Levertran, der ifølge deltagerne forbedrer immunsystemet, giver mere energi og hjælper hjernen til at tænke hurtigere. Kumbucate, som nogle oplever giver bedre mavefunktion. Ingefær, som opleves at udrense og mindske infektion. Trænebær, som nogle oplever kan reducere antallet af blærebetændelser. Baldrian hjælper nogle til at falde i søvn.

Desuden har nogle af deltagerne oplevet, at indtaget af forskellige aminosyrer (aminosyrekompleks) har medført øget energi, mobilitet og bedre kognition.

Negative erfaringer

Der er også deltagere, der oplever, at vitaminer og magnesium ikke virker.

Hos visse gav magnesium øget træthed og en enkelt har oplevet, at en overdosis af E-vitamin medførte blodsprængninger mens en anden oplevede at vitamin D3 var for stærkt.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med kosttilskud så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer