TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Akupunktur

Her kan du læse mere om akupunktur, se en liste over forskellige former for akupunktur samt læse om erfaringer med akupunktur blandt mennesker med sclerose.

Akupunktur stammer fra den traditionelle kinesiske medicin. Ved brug af nåle eller tryk har akupunktur til formål at genoprette balancen i kroppen.

Hvad er akupunktur?

Akupunktur er en del af den mere end 1000 år gamle traditionelle kinesiske medicin. Traditionel kinesisk medicin er et diagnose- og behandlingssystem, der adskiller sig fra den vestlige lægevidenskab. Akupunktur søger at behandle hele mennesket og ikke blot symptomer. Akupunktur arbejder med at skabe balance i kroppen samt sikre at energien kan cirkulere fri i kroppens baner. Ubalance eller blokering af energibanerne anses som årsag til smerte og sygdom.

Akupunktur anvendes til behandling af både akutte og kroniske lidelser samt som forebyggende behandling.

Ved akupunktur anvendes tynde nåle, der indføres i udvalgte punkter på kroppen. Teorien bag er, at disse punkter, via energibaner, er forbundet til hele kroppen. Således stimuleres kroppens evne til at genoprette egen balance, hvorved kroppen kommer til at fungere bedre.

Der findes forskellige former for akupunktur, der hver har sin specifikke virkning og formål. Blandt akupunkturformer findes: Triggerpunkt-akupunktur, øreakupunktur og NADA akupunktur, der alle anvender nåle som beskrevet ovenfor. Derudover eksisterer der akupunkturformer, hvor akupunkturpunkterne påvirkes med andet end nåle: Akupressur, Elektroakupunktur, Laser-akupunktur og Moxibustion.

Kilde: www.srab.dk

Kvinde der modtager akupunktur

Virker det ?

Der er endnu ikke tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af akupunktur på sclerose og symptomer grundet sclerose.

Medlemmers erfaringer med Akupunktur

Følgende erfaringer med akupunktur er indsamlet i efteråret 2017, hvor Scleroseforeningen afholdt en række workshops om alternativ behandling rundt om i landet.

Nedenstående erfaringer er ikke indsamlet i overensstemmelse med forskningspraksis og giver derfor ikke et repræsentativt og nøjagtigt billede af fordele og ulemper ved akupunktur. Nedenstående er desuden ikke et udtryk for Scleroseforeningens holdninger.

Positive erfaringer

Mange deltagere oplever, at akupunktur kan have en smertelindrende effekt både på kort og længere sigt. Desuden kan akupunktur for nogle afhjælpe spasmer, føleforstyrrelse, uro i kroppen, søvnløshed/dårlig søvn, træthed og sclerose træthed, svedeture om aftenen samt behovet for køresygepiller ved bilkørsel. Flere deltagere har også rapporteret, at akupunktur har haft en positiv effekt på gangfunktion, pande/bihule betændelse, synet og blærefunktionen. Derudover har mange deltagere rapporteret at få mere energi og overskud efter akupunktur.

Specifikt har Nada terapi vist sig hos nogle at kunne hjælpe på blærefunktion, mindske stress og hjælpe på bedre søvn. Derudover er der erfaring blandt deltagerne med, at akupunktur virker mod trigeminus neuralgi.

Negative erfaringer

For nogle deltagere har akupunktur slet ingen effekt eller i hvert fald ingen langtidsvirkende effekt. I nogle tilfælde har akupunktur en negativ effekt og har medført træthed, forøget rykvise bevægelser eller dårligdom efter behandlingen. Mere specifikt er der erfaring med, at akupunktur ikke virker mod urinproblemer eller benspasmer, samt at fransk øreterapi ikke har haft nogen effekt.

Fortæl os dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med akupunktur så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os dine erfaringer