Deres Majestæt, mine damer og herrer, ærede forskere, kære venner af sclerose-verdenen,

Det er en stor ære for Scleroseforeningen, at dette års ECTRIMS-konference afholdes her i København. Det giver så meget mening, at Danmark er vært for denne vigtige konference, da Danmark desværre har den triste ære af at have den højeste forekomst af multipel sclerose i verden. Denne kendsgerning understreger betydningen af den forskning, de diskussioner og det samarbejde, der vil finde sted i de kommende dage, når vi sammen arbejder hen imod en dybere forståelse og bedre behandlinger for sclerose.

Som I ved, markerer dette års konference også ECTRIMS’ fyrreårsjubilæum, hvilket gør denne begivenhed endnu mere speciel.

Med det sagt, og som formand for Scleroseforeningen, har vi endnu en betydningsfuld milepæl at fejre i dag – nemlig det faktum, at Hendes Majestæt Dronning Margrethe om to uger fejrer 65 år som protektor for Scleroseforeningen.

Deres Majestæt, den 1. oktober 1959 blev De protektor, hvilket betyder, at Deres engagement i Scleroseforeningen begyndte allerede, da De var blot 19 år gammel – som en ung prinsesse og tronfølger. Dette gjorde det også til Deres allerførste protektion, og Scleroseforeningen forbliver den dag i dag Deres længstvarende.

I løbet af de sidste 65 år har Deres Majestæt været et fyrtårn af håb og støtte for enkeltpersoner og familier, der er berørt af MS. Denne ekstraordinære dedikation fylder os med enorm stolthed og glæde, og vi er dybt taknemmelige for Deres urokkelige engagement i sagen.

At have Deres Majestæt med os i dag fremhæver virkelig betydningen af vores arbejde, da Deres støtte til mennesker, der lever med sclerose, og deres familier har været bemærkelsesværdig. Som et eksempel – allerede som ung prinsesse – var Deres Majestæt aktiv i at distribuere plakater i Københavns gader for at skabe opmærksomhed omkring vores sag.

I 1977 var protektoren tilfældigvis på Egeskov på Fyn, da et stort folkedanserstævne samlede en masse mennesker, og sammen med en hofdame satte hun Scleroseforeningens plakater ude op i terrænet.

Et andet betydningsfuldt eksempel på Deres Majestæts engagement er vores ferieby, som stolt bærer Deres navn: Dronningens Ferieby. Dette fantastiske sted ligger ved den naturskønne Kattegatkyst nær Grenaa i Jylland, og dette fristed giver et tiltrængt pusterum for mennesker med handicap og deres familier. Deres personlige engagement i planlægningen og åbningen af feriebyen i 1990 afspejler Deres ægte omsorg og dedikation til at forbedre livet for dem, der er ramt af MS. Deres Majestæt deltog også i genåbningen af feriebyen efter en omfattende renovering i 2015.

Dronning Margrethe til indvielsen af Dronningens Ferieby i Grenaa i 1990.
Dronning Margrethe klipper snoren efter Dronningens Feriebys renovering i 2015. Til højre i billedet ses Scleroseforeningens formand, Christian L. Bardenfleth.

Ud over Deres støtte til Dronningens Ferieby har Deres kunstneriske bidrag, såsom De Seks Årstider, spillet en afgørende rolle i vores bestræbelser. Ved at dele Deres kunstværker har De hjulpet med at rejse væsentlige midler og givet en kilde til inspiration og skønhed. Deres kunst beriger vores sag og minder os om, at – ved siden af videnskabelig forskning – er kreativitet og medfølelse afgørende i vores kamp mod MS.

Dronning Margrethe foran “De seks årstider”.

Når vi samles her i dag med førende neurologer fra hele verden, anerkender vi, hvordan Deres kunstneriske støtte komplementerer vores videnskabelige bestræbelser og fremhæver betydningen af både følelsesmæssig og praktisk støtte i håndteringen af denne komplekse sygdom.

Vi er – og har altid været – utrolig stolte af og dybt taknemmelige for at have Deres Majestæt som vores protektor. Deres støtte gennem disse 65 år har givet os håb og styrke og har fungeret som en kraftfuld påmindelse om, at vi ikke står alene i denne kamp. Deres dedikation inspirerer os til at fortsætte fremad, i vished om at med fortsat indsats og samarbejde er fremskridt inden for rækkevidde.

Som formand i de sidste 18 år ved jeg, at Deres Majestæts vedvarende støtte åbner døre til midler, hvilket gør det meget lettere for os at sikre bidrag, også til et af de vigtigste formål – nemlig at gøre det muligt at have den bedste forskning inden for sclerose.

Et af de bedste ord på dansk er TAK.

Så på vegne af de 18.616 personer, der lever med sclerose i Danmark, tilbyder jeg vores hjertelige TAK for Deres urokkelige dedikation, omsorg og generøsitet. Deres Majestæts bidrag har simpelthen gjort en reel og varig forskel i mange menneskers liv.