Sideindhold

Støtte og rådgivning

Få overblik over dine muligheder for støtte og rådgivning, når du har sclerose.

Primært indhold

Ny handicapaftale: Minister håber at flytte midler fra bureaukrati til mere velfærd

Regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre er blevet enige om en rammeaftale, der består af 25 initiativer, som skal sætte retningen for handicapområdet nu og i fremtiden. Centralt i aftalen står dog, at området ikke må blive dyrere. Håbet er, at færre krav til kommunerne om kontrol vil flytte penge fra bureaukrati til mere velfærd til mennesker med handicap, der i dag oplever, at det kan være en kamp at få hjælp.

Vederlagsfri fysioterapi og sclerose: Nye strukturerede forløb indføres i det nye år

I 2024 vil der blive implementeret nye strukturerede behandlingsforløb for mennesker med sclerose, der modtager fysioterapi gratis som følge af deres sclerose. De nye strukturerede behandlingsforløb skal sikre, at den fysioterapeutiske behandling, der har til formål at vedligeholde funktionsniveauet, bygger på en ensartet viden og kvalitet i hele landet. De nye regler ændrer ikke på, at fysioterapeuten skal tilrettelægge behandlingen efter den enkeltes patients individuelle behov.

Debatindlæg: Pårørende frygter for deres kære på plejehjem

Én ud af fire pårørende føler sig ikke trygge ved, at plejepersonalet har den nødvendige faglige viden til at tage sig ordentligt af deres kære på plejehjem. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget blandt 468 medlemmer af Parkinsonforeningen, Alzheimerforeningen og Scleroseforeningen, som alle er pårørende til en person på plejehjem. I et debatindlæg i Avisen Danmark opfordrer de tre patientforeninger politikerne i kommunerne og på Christiansborg til at styrke sundhedsfagligheden på danske plejehjem. Du kan læse debatindlægget nedenfor.

Rådgivningschef: ”Det er et umenneskeligt system, der har glemt, hvad det er sat i verden for”

63-årige Jens har meget fremskreden sclerose og er lam fra halsen og ned. Derfor har han en handicaphjælperordning og får hjælp af hjemmeplejen til personlig pleje. Sådan har det været i mange år. Men en dag i 2021 beslutter kommunen sig for at endevende hans hjælp. Det bliver starten på et 24 måneder langt opslidende forløb, der i weekenden endte i spalterne i et landsdækkende dagblad.