Din rolle som indsamlingsleder
Indsamlingslederen er den person, der får vores indsamling til at leve lokalt. Det er dig, der har den tætte kontakt til indsamlerne i området og dig, der kan sætte fokus på indsamlingen i lokalområdet.
Der er mange vigtige brikker i at få succes med en landsindsamling, men vores erfaring viser, at en engageret og aktiv indsamlingsleder virkelig kan gøre en stor forskel.
Arbejdsopgaver
- Finde indsamlingssted og samle et team af hjælpere
- Rekruttering af indsamlere – bruge dit netværk til at få flere/nye indsamlere i dit område
- Skabe opmærksomhed omkring indsamlingen i lokalområdet og være aktiv på lokale medier
- Holde kontakt til indsamlerne og sørge for, de er orienterede om selve indsamlingen
- Lave aftale med supermarked, når en indsamler har valgt at stå der
- Hjælpe med bøtter op til indsamlingsdagen til de indsamlere, der ikke har modtaget en
- Bemande indsamlingssted til alle indsamlere er kommet ind – indsamlingen starter kl. 10.00 og slutter kl. 16.00 – gøre indsamlingen til en god oplevelse for indsamlerne
- Evt. lokalt mini sponsorat – frugt, vand etc.
- Aflevere de indsamlede penge til pengeafleveringsstedet
- Optimere ruter, hvis nødvendigt
På siden www.sammenmodsclerose.dk kan du bl.a. se alle tilmeldte indsamlere i dit område og kommunikere med dem. Her kan du også se indsamlernes ruter, se status på deres indsamling m.m. Dine loginoplysninger finder du i den bekræftelsesmail, du fik som indsamlingsleder.
Find mere information
Herunder har vi samlet en masse spørgsmål og svar til dig som indsamlingsleder. Du finder også relevante materialer, du kan få brug for, og vi guider dig gennem dine forskellige arbejdsopgaver.
FAQ til indsamlingsledere
Alt materiale med en dato på som diplomer, plakater og postkort skal du smide ud, det kan vi alligevel ikke bruge til næste år.
Har du bøtter eller klistermærker i overskud, må du gerne gemme det. Det kan sikkert bruges som reserve til næste år.
Har du ikke plads til at have materiale liggende, og har du rigtig meget af det, så kontakt os, så finder vi ud af noget. Drejer det sig om få bøtter og klistermærker, så må du også gerne kassere dem. Husk blot at bøtterne skal klippes over, inden du smider dem ud.
Du skal først prøve at ringe til vedkommende, der kan jo være sket noget, der har gjort at personen ikke dukkede op.
Har indsamleren været ude at samle ind, skal du bede vedkommende om at overføre pengene til Scleroseforeningen.
Pengene kan overføres via banken på 4440-12217323 eller via MobilePay på 80 333. Indsamleren skal angive sit indsamler-ID og dernæst give os besked om overførslen ved at sende en mail til indsamling@scleroseforeningen.dk.
Hvis du ikke kan få fat i vedkommende, så ring til os på tlf. 36 46 36 46, så går vi videre med sagen.
Hvis det er en indsamler, som du kender, kan du ringe til vedkommende ellers skal personen registreres som ikke mødt op.
Vi har tilladelse til at indsamle i tidsrummet kl. 10-16.
Ring til os på tlf. 36 46 36 46 eller skriv til: indsamling@scleroseforeningen.dk så sørger vi for, at du får det materiale, du mangler
Her skal du bruge dit lokale kendskab og hurtigt finde et alternativ sted (gerne i nærheden). Det bedste er, hvis en hjælper står på det oprindelige sted og guide indsamlerne hen til det nye sted. Eller du må sætte en seddel på døren, der henviser til det nye sted.
Ring på tlf. 36 46 36 46 og giv os besked om hvornår du regner med at have resultatet klart.
Ring til os på tlf. 36 46 36 46 så finder vi en løsning.
Log ind på din personlige side som indsamlingsleder.
- klik på indsamlere/indtastning
- klik på resultat/afmeld
- indtast beløb og gem
Vær opmærksom på, at hvis I er flere indsamlingsledere, der deler et område, skal I lægge dem sammen før I indtaster, da der kun kan indtastes et beløb pr. område. Beløbet skal indtastes eller ringes ind inden kl. 18. Efterfølgende vil vi bede dig indtaste beløb pr. rute eller indsende dit registreringsarket til os, så vi kan gøre det. Beløbet pr. rute indtastes i feltet ”Beløb indsamlet” ud for hver rute.
Alle indsamlere er dækket af en forsikring, der dækker, mens de udfører deres erhverv som indsamler. Det er vigtigt, at du får alle oplysninger om uheldet, og melder det ind til os på tlf. 36 46 36 46. Hvis du skønner, at det er alvorligt, så skal du sikre dig, at indsamleren kommer på skadestuen, så skaden bliver undersøgt, registreret og ikke mindst behandlet.
Ring til os hurtigst muligt på tlf. 36 46 36 46. Hvis du kan finde én person i dit netværk, der kan overtage opgaven, så vil det være bedst. Hvis det ikke kan lade sig gøre, finder vi en løsning.
Herligt! Vores erfaring er, at indsamlingsbøtterne her bliver godt fyldte. For at være sikre på at indsamleren får en god oplevelse, er det din opgave som indsamlingsleder at bede supermarkedet om tilladelse til, at vi må stå der på indsamlingsdagen. Du finder en tilladelsesblanket under materialer. Print den ud og gå forbi butikken for at få en underskrift. Ring evt. i forvejen.
Omtale i de lokale medier er en vigtig indsats i forbindelse med Scleroseindsamlingen.
I udgangspunktet er det en opgave Sekretariatet i Valby har ansvaret for. De ansatte pressefolk sørger for at kontakte lokalpressen rundt om i hele landet for at få så megen omtale som muligt om indsamlingen.
Hvis du gerne selv vil kontakte lokalpressen i dit område, så tag fat i Gitte Rudbeck for at aftale nærmere. Du kan kontakte hende på enten 22732318 eller via mail gru@scleroseforeningen.dk.
![](https://www.scleroseforeningen.dk/wp-content/uploads/sites/6/2024/01/brev-ikon-180x212.png)
Hent materialer som indsamlingsleder
Du kan fx finde:
- Overblik over indsamlingslederens opgaver
- Tilladelsesblanket til at samle ind ved supermarked
- Guide til at ændre ruter i dit område
- Tekstforslag til mails til indsamlere
FAQ til indsamlere
Vi har samlet nogle af de typiske spørgsmål, som indsamlerne kan stå med frem mod indsamlingsdagen.
Vi samler ind søndag den 8. september i tidsrummet 10.00-16.00.
Alt hvad du skal bruge for at samle ind, vil du får tilsendt med posten – både indsamlingsbøtten, og et kort over din rute.
Indsamlingsbøtten afleverer du til din lokale indsamlingsleder, når ruten er slut.
Du afleverer din indsamlingsbøtte til din lokale indsamlingsleder, der glæder sig til at tage imod dig og hver en krone, du har samlet ind. Lige så snart du har tilmeldt dig som indsamler har du mulighed for at finde mere information om din indsamlingsleder.
Nej. Både børn og unge er selvfølgelig meget velkomne! Eneste krav er, at børn under 11 år skal følges med en voksen, og børn og unge mellem 11 og 18 år skal følges ad to og to.
I må gerne gå flere sammen – det er både hyggeligt og tiden går hurtigt, når man er sammen om at samle ind.
Når I tilmelder jer, kan I vælge to ruter, der ligger i forlængelse af hinanden. I kan også deles om en rute. Så er det kun én af jer, der skal tilmelde sig som indsamler.
Selvfølgelig – du må gå alle de ruter, du orker!
Du kan sagtens tilmelde dig uden at kende en indsamlingsleder.
Du tilmelder dig bare som indsamler. Så sørger vi for at finde en lokal indsamlingsleder, som tager imod din indsamlingspose og giver dig et stort TAK, et high five eller et kram!
En rute tager ca. 3 timer at gå.
Hvis du ikke har mulighed for at gå hele ruten, må du naturligvis gerne afkorte turen eller få en ven til at gå resten for dig.
Det er også muligt at samle ind foran et lokalt supermarked. Din indsamlingsleder vil på forhånd aftale med supermarkedet, at du kommer og samler ind foran supermarkedet.
![](https://www.scleroseforeningen.dk/wp-content/uploads/sites/6/2024/01/brev-ikon.png)
Kalender 2024
Du kan downloade kalenderen som PDF her
Vigtige deadlines
30. april
Alle indsamlingsledere skal være rekrutteret og tilmeldt.
1. maj
Telefundraising begynder at hverve indsamlere blandt medlemmer og bidragsydere.
10. maj
Sidste dag hvor indsamlingslederne selv kan kontakte sidste års indsamlere.
1. juni
Indsamlingslederne skal have fundet et indsamlingssted og registreret det på indsamlingsledersiden
Indsamlingslederne har deadline for rekruttering af tidligere indsamlere.
2. september
Sidste dag for tilmelding som indsamler via www.sammenmodsclerose.dk
Udsendelser
8.-10. august
Indsamlingslederne modtager en pakke md deres materialer.
18.-20. august
Første levering af bøtter til indsamlerne.
25.-27. august
Anden levering af bøtter til indsamlerne.
1.-3. september
Tredje levering af bøtter til indsamlerne.
5. september
Sidste levering af bøtter til indsamlerene.
Efter 5. september er det indsamlingslederne, der uddeler bøtter til d. indsamlere, der er tilmeldt efter 2. september.
![](https://www.scleroseforeningen.dk/wp-content/uploads/sites/6/2024/01/computer-ikon-180x123.png)
Log på din personlige side
Her kan du som indsamlings- eller områdeleder få overblik over alle indsamlere i dit område og kommunikere med dem forud for indsamlingsdagen.
Handlekatalog
Byd dine nye indsamlere velkomme hos dig ved at send en lille hilsen på mail eller sms.
Du spiller en vigtig rolle for dine indsamlere, fordi de skal møde dig på dagen.
Derfor gør det til en vane at skrive en lille hilsen til dine nye indsamlere – enten samme dag eller et par dage efter, de har tilmeldt sig som indsamlere hos dig.
Vi har samlet jeres gode idéer og forslag til, hvordan I kan hverve indsamlere lokalt.
Du kan dele en af årets kampagnefilm på Facebook for at skaffe indsamlere lokalt eller blandt dine venner.
Links til de 3 kampagnefilm til Scleroseindsamlingen 2023:
Klik her for at se kampagnefilmen med Morten og hans søn Sylvester
Klik her for at se kampagnefilmen med Nadia og hendes veninde Kris
Klik her for at se kampagnefilmen med Stine og hendes veninde Merete