Projekt Nordisk Kortlægning eller alternativ behandling og MS

Resumé af foredrag med Lasse Skovgaard

Den 23. april fortalte Lasse Skovgård om Scleroseforeningens Projekt Behandlerteam fra 2004-2010, hvor man afsøgte, hvilke alternative behandlingsformer mennesker med sclerose benyttede. Det blev undersøgt samtidig i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.

Halvdelen af alle mennesker med MS bruger både alternative metoder og konventionel medicin.  I 2011 var de hyppigst benyttede behandlingsformer fysisk terapi, receptpligtig medicin, håndkøbsmedicin, kosttilskud, massage, ridefysioterapi, særlige diæter, akupunktur, psykologi/psykoterapi og kiropraktik. Sjældnere benyttet er yoga, zoneterapi, homøopati, Qi gong og meditation.

De scleroseramte, der hyppigst anvender alternativ behandling, er kvinder med mellemlang og videregående uddannelse i alderen 40-60 år.

Efter Lasse Skovgaards fremlæggelse af Projekt Nordisk Kortlægning havde deltagerne god tid til at udveksle erfaringer om, hvilke behandlingsformer, vi selv anvender. De fleste indlæg var koncentreret om kost og kosttilskud.