Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os

Føleforstyrrelser

Føleforstyrrelser forekommer hyppigt ved sclerose og er første symptom hos 20-30 procent af alle, der får sygdommen

Føleforstyrrelser er i starten ofte led i et attak og forsvinder derfor igen sammen med dette. Senere i forløbet bliver føleforstyrrelserne almindeligvis mere vedvarende, men kan veksle i styrke og karakter. Føleforstyrrelserne kan forekomme overalt på kroppen og er oftest prikkende og stikkende fornemmelser med eller uden ledsagende følelsesløshed.

Kropsfunktioner kan hæmmes

Følelsesløsheden kan blive så alvorlig, at det kan betyde, at man ikke kan bruge den angrebne kropsdel. For eksempel kan en person med en følelsesløs fod opleve problemer med at gå. Mennesker med sclerose, der oplever følelsesløshed i ansigtet skal være forsigtige, når de spiser og tygger, så de ikke risikerer at bide sig i munden eller tungen.

Fejlagtige sanseoplevelser

Fornemmelser som varme, kulde, kløe, svie eller sammensnørende fornemmelser omkring brystkasse, håndled eller ankler kan forekomme. Man kan også opleve, at det kan være svært at kende forskel på kulde og varme. Almindelig berøring af huden kan give fejlagtige og oftest ubehagelige sanseoplevelser, for eksempel oplevelsen af at være våd på huden eller at have sand mellem tæerne.

Ingen målrettet behandling

Der er ingen decideret behandling mod føleforstyrrelser. I meget sjældne tilfælde kan en neurolog udskrive en kortokosteroid-kur, hvilket kan give en midlertidig følesans tilbage. Heldigvis medfører de færreste følelsesforstyrrelser et handicap, og ofte gendannes følesansen efter noget tid.

Senest opdateret: d. 6 november 2015