Deltagerne på Patient Community Day kunne overvære et kompetent panel, der blandt andet bestod af professor Finn Sellebjerg fra Dansk Multipel Sklerose Center, Scleroseforeningens næstformand Malene Kappen Krüger og professor i neurologi og leder af Det Danske Scleroseregister, Melinda Magyari. Panelet fortalte om den nyeste forskning og svarede på spørgsmål fra det spørgelystne publikum:

“Tør vi drømme om at kunne reparere myelin-skader forårsaget af sclerose en dag?”, lød et spørgsmål. Efter en tænkepause gav panelet opbakning til, at det er noget, der kommer til at ske. Faktisk var der enighed om, at den første behandling kun ligger nogle år ude i fremtiden.

Jeg følger ret meget med i, hvad der foregår på scleroseområdet, så det er virkelig fedt at kunne komme her og høre med.

Jacob Flinthagen, deltager på Patient Community Day
Scleroseforeningens næstformand Malene Kappen Krüger og professor i neurologi og leder af Det Danske Scleroseregister, Melinda Magyari, var en del af ekspertpanelet på Patient Community Day.

En andet positiv budskab mennesker med sclerose kunne tage med hjem fra Patient Community Day, er, at træning og et socialt liv kan hjælpe mod fatigue og andre symptomer forårsaget af sclerose. Panelet var enige om, at neurologer skal se på det hele menneske, og ikke kun den medicinske behandling, fordi netop kombinationen af en god behandling, træning og et socialt liv har en stor effekt – og fordi en sund livsstil mindsker risikoen for, at man udvikler andre sygdomme som eksempelvis diabetes. Som svar på spørgsmålet, om det er muligt at forebygge kognitiv forværring, lød en konkret anvisning fra en deltager på panelet: Lær dig selv et nyt sprog, så træner du din hjerne og opbygger reserver.

Jeg synes, at det er så fint, at vi patienter bliver delagtiggjort i, hvad der sker på scleroseområdet.

Nina Bech Petersen, deltager på Patient Community Day