Støt os i kampen

Støt os

Dine opgaver før opstilling

Rekruttering af frivillige indsamlere

I januar til marts måned annoncerer Scleroseforeningen efter frivillige indsamlere til butiksindsamlingen via foreningens Nyhedsbrev, Facebook og hjemmesiden. Organisationskonsulenten for dit område vil løbende kontakte dig og give besked om de frivillige, der har meldt sig i din lokalafdeling.

Det gælder som udgangspunkt om at få flest mulige indsamlere. Jo flere indsamlere, jo flere indsamlingsbøsser og jo flere penge får vi indsamlet. Det er derfor en rigtig god idé også at kontakte de frivillige, der tidligere har hjulpet Scleroseforeningen i forskellige sammenhænge. Hver lokalafdeling har en liste over disse frivillige kaldet Frivilliglisten. Du kan læse mere om Frivilliglisten, samt andre forslag til, hvor og hvordan I kan forsøge at rekruttere frivillige i boksen til højre.

Velkomstbreve til de frivillige indsamlere

Det er vigtigt, at alle frivillige bliver budt velkommen og introduceret grundigt til deres opgave. I slutningen af januar vil du modtage et velkomstbrev på mail, som du bedes sende til de frivillige, der melder sig til at hjælpe i dit område. Det er super vigtigt, at alle der melder sig som frivillig indsamler får en personlig opfølgning pr. mail eller pr. telefon af dig som koordinator.
Se velkomstbrevet her:

Bestilling af materiale

Materialer til butiksindsamlingen skal bestilles online. Sidste frist for bestilling af materialer er d. 23. februar, 2017.

I boksen i højre side kan du gå til online bestilling.

Opdeling af butikslister

Du vil på mail modtage en liste over de kædebutikker i lokalafdelingen, som sekretariatet på forhånd har lavet aftale med. Alle kædebutikker på listen SKAL besøges.

Kædebutikkerne skulle gerne – fra butikskædens hovedkontor - være informeret om butiksledelsens beslutning, før I kommer ud til dem.

Det er din opgave at opdele butikslisten i mindre områder svarende til det antal indsamlere, du har. De frivillige har ”kun” meldt sig for 4 timer, så områderne skal helst kunne klares inden for dette tidsrum. Lad evt. indsamlerne selv vælge områder ud fra, hvor de bor, arbejder, har familie og ud fra om de har bil og derfor kan komme længere ud i lokalområdet.

Udover kædebutikkerne ønsker vi at få så mange lokale butikker med som muligt. Her skal I selv gå ud og spørge i butikkerne, om de vil deltage i indsamlingen.

Lokale butikker, som vi især kan anbefale, er:

• Bagere og kiosker
  • Dagligvarebutikker
  • Grillbarer og pølsevogne
  • Cafeer og værtshuse

Der er ikke nogen begrænsninger for, hvilke butikker eller spisesteder/ værtshuse man kan spørge. Ovenstående liste er kun ment som inspiration.

Orientering til de frivillige indsamlere

Du skal introducere alle de frivillige til deres opgaver i forbindelse med butiksindsamlingen. Nemmest er, hvis du samler alle de frivillige til et kort informationsmøde før opstilling og eventuelt før afhentning. Du kan læse mere om, hvordan disse møder kan forberedes, og hvad du skal orientere indsamlerne om, under siden ”information til de frivillige før opstilling”.

Senest opdateret: d. 25 januar 2017