Midt i den sydfranske by, Seix, står alle rytterne utålmodigt til årets Cykelnerven. Snak og lyden af kliksko fylder i luften. På torvet står også 61- årige Svend Hansen Tarp. Rundt om ham er hele Team Sønderjylland samlet, mens Svend fortæller om dagens etape. Selvom hele teamet er koncentreret, er stemningen munter. Svend griner, så smilerynkerne omkring øjnene træder frem.

Svend, som er ansat på jobcenteret i Aabenraa, er frivillig holdkaptajn for Team Sønderjylland, hvor han arrangerer og organiserer træning for holdet. Men han er ikke blot holdkaptajn. Han er også meget dedikeret omkring indsamlingerne til Scleroseforeningen. Så dedikeret, at han alene har samlet hele 87.740 kroner ind til årets Cykelnerven:

“Det giver mig en kæmpe tilfredsstillelse at være frivillig, når jeg kan mærke taknemmeligheden fra andre med sclerose. Så ved jeg, at mit arbejde gør en forskel,” fortæller Svend, og han tilføjer, at han også bliver stolt, når året er omme, og pengene er talt sammen, for der kan han se det samlede resultat for indsamlingerne til Scleroseforeningen og vide, at det har han bidraget til.

Svend er frivillig for dem med sclerose

Svend er en ægte cykelentusiast, som elsker den personlige udfordring, det er, når åndedrættet bliver besværet, musklerne syrer, og han skal kæmpe sig op over bjergtoppene under Cykelnerven. Men det er ikke det, der er i hovedfokus for Svend. Der skal nemlig samles penge ind til forskningen i sclerose:

“Vi skal huske at fremhæve dem med sclerose. Det er dem, det hele handler om. Vi er her ikke kun for udfordringen, men for en verden uden sclerose. Vi skal have mere forskning i sclerose, så vi kan få den sygdom ud af verden,” slår Svend fast, inden han tilføjer

“Jeg nyder, når nogle vil give penge til min indsamling. Jeg kan mærke, at når jeg møder dem, der har doneret penge til min indsamling, så har de respekt for det, jeg laver,” fortæller Svend og tilføjer, at med indsamlingen kan han mærke, at han gør noget godt for dem med sclerose.

Til årets Cykelnerven cyklede 11 personer, som selv har sclerose med, og de bringer noget helt særligt frem i Svend:

“Når jeg bliver overhalet af en af dem, der cykler med sclerose, op ad Col de Portet, så har jeg intet andet end respekt for dem,” fortæller Svend, inden han fortsætter:

“Dem der har sclerose kæmper virkelig for at komme op over bjergene. Og når jeg ser lyset i deres øjne, så tænker jeg bare ‘Yes, det giver mening, at vi samler penge ind til forskningen i sclerose’. Det er jo kun gennem forskning, vi sikrer os at flere har muligheden for at cykle med i fremtiden,” slutter Svend af, som har været holdkaptajn siden 2017.