Hvad laver du som frivillig?

Som frivillig til MS BIKE står jeg ved et depot, hvor deltagerne kommer ind, når de har cyklet meget langt. Her sørger jeg for, at de får en god oplevelse ved at byde dem velkommen med et stort smil og give dem følelsen af, at de er med til at gøre en forskel, samt udlevere pølsehorn, kanelsnegle og varm kaffe.

Jeg prøver at give dem masser af motivation til at fortsætte så de kommer glade i mål. Det er en lang dag, min depotvagt begyndte klokken 14 og sluttede klokken 05 om natten. Min dag startede dog med at ønske deltagerne god tur sammen med coach på MS BIKE Mette Eriksen på Fyn og sluttede først, da de sidste var kommet i mål i Skagen, hvor vi heppede dem i mål.

I år har jeg, sammen med Mette Eriksen, også været med til at køre rekon (testkøre, red.) på årets gravel-rute, så ved jeg, hvad der venter deltagerne. Mange har brug for at vide, hvad de kan forvente på ruten. Jeg forestiller mig, at det nogle gange kan være lidt sådan, det opleves at have sclerose: at man går rundt med den samme følelse af nervøsitet for, hvad der venter en.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

For mig handler frivilligt arbejde om at give noget af min tid til en sag – og i min optik er tid noget af det mest kostbare, vi har i den moderne og rige verden. Det gør mig glad, når jeg giver noget af min tid væk og det bliver modtaget af nogen, der matcher mit engagement. Når jeg ser, at mit frivillige arbejde bliver taget godt imod, giver det mig lyst til at gøre endnu mere og bidrage til, hvordan vi som frivillige kan gøre det endnu bedre for dem, der cykler til MS BIKE.

Jeg elsker også selv at cykle, så det giver mig perspektiv at være frivillig til MS BIKE, fordi jeg tager det for givet, at jeg kan cykle. Det er ikke alle, der har den mulighed.

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville blive så følelsesmæssigt involveret. Jeg er gået fra at kende nogen, der har sclerose, og have meget lidt viden om sygdommen, til at cykle op ad et bjerg sammen med en, der har sclerose. Det betyder noget helt andet for mig, at jeg igen og igen får et ansigt på den sag, pengene går til.

Det giver mig også stor glæde at se, at min tid gør en forskel, og at den går til et godt formål. Jeg kan nogle gange undre mig over, at der ikke er flere, der vil være frivillige, når det, man giver, bliver modtaget så positivt.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad ville du så fremhæve?

Prøv det! Når man har prøvet det, bliver det selvforstærkende, og man kan se, at de mennesker, man hjælper, er glade for det. Det er utroligt givende at opleve taknemmeligheden – ikke kun for dem, der modtager hjælpen, men også for en selv.

Om Michael Bøgsted

Michael bor i Nordjylland, er 47 år, og driver til daglig en virksomhed i Aalborg. Han er en ivrig cykelrytter og deltog sidste år i både MS BIKE og Cykelnerven. Ansøgningen til Cykelnerven 2025 er også allerede sendt af sted.

Vil du være frivillig?

Som frivillig i Scleroseforeningen er du med til at skabe meningsfyldte fællesskaber for mennesker med sclerose og deres pårørende.

Bliv frivillig i dag