Derfor samler vi ind

Vi samler ind for en verden uden sclerose.

Derfor går hver en krone fra indsamlingen til forskning i behandling og helbredelse af sygdommen.

Sammen er vi stærke

Den 9. september samler vi ind under overskriften ’Venner og familie mod sclerose’. For det er i virkeligheden det, det hele handler om.

Vi er mange, der har en tæt relation til et menneske med sclerose. Og vi er mange, der gerne vil hjælpe dem, vi kender, til at få det bedre, skabe håb for en lysere fremtid og sikre endnu mere forskning i sygdommen.

Og når vi står sammen og kæmper i fællesskab, kan vi faktisk gøre en afgørende forskel. Jo flere indsamlere vi er den 9. september, des flere penge kan vi aflevere til vigtig forskning – og så er tre timers indsamling en søndag formiddag virkelig godt givet ud.

Vi har brug for alle hænder i kampen mod sclerose

Sidste år lykkedes det de mere end 2.500 fantastiske, frivillige indsamlere i Region Midtjylland og Region Hovedstaden at samle knap 2,75 millioner kroner ind, som vi delte med Gigtforeningen.

3 regioner er med nu

I år har vi med Region Syddanmark føjet endnu en region til, og alle indsamlede midler vil blive brugt på at give mennesker med sclerose et bedre liv. Vi har derfor brug for alle hænder i kampen mod sclerose.

Indsamlere med sclerose tæt på livet

Sammen er vi venner og familie mod sclerose. Det er os, der samler ind, fordi det er os, der virkelig ved, hvorfor det er vigtigt med ny forskning, mere viden og bedre behandling. Og hvis vi står sammen, melder os som indsamlere og får vores venner og familie med, så slår vi helt sikkert alle tidligere indsamlingsrekorder.

Sammen gør vi fremtiden mere forudsigelig

Sclerose er en kronisk sygdom, hvor immunforsvaret går til angreb på nervecellerne i centralnervesystemet. Sygdommen kan endnu ikke helbredes, og for de fleste forværres den år for år. Hver dag når forskerne dog længere i deres søgen på behandling og helbredelse.

Symptomerne på sclerose dukker for de fleste op i 20-40 års alderen, og to ud af tre er kvinder. Også børn kan rammes af sygdommen.

Hvert år rammes 600-700 danskere af sclerose. Når en person rammes af sygdommen, bliver ægtefælle, børn, forældre og venner også ramt.

Derfor går vi sammen på gaden for at samle penge ind og støtte den fortsatte forskning i sclerose.

Vi samler ind for at kunne give mennesker med sclerose et bedre liv og bedre vilkår gennem støtte til forskning i sclerose.

Klaus Høm

direktør i Scleroseforeningen

Det går pengene til i år

For første gang vil hver en krone, som det lykkes familie, venner og kolleger at samle ind, gå til forskning i sclerose. De forrige år er de indsamlede midler blevet delt med Gigtforeningen.

Vores andel af de indsamlede midler fra sidste års indsamling blev i januar 2018 uddelt til tre forskellige forskningsprojekter, hvor dygtige forskere nu arbejder på at omsætte pengene til ny viden i kampen mod sclerose.

Forskningsprojekterne, der har modtaget støtte fra indsamlingen, har alle det til fælles, at de er sat i verden for at gøre livet bedre for mennesker med sclerose. Selv om det er tre vidt forskellige projekter, kan de hver især gøre os klogere på fremtidens behandling.

Ny viden gør hele tiden livet bedre for de mange mennesker, der hver dag lever med sygdommen. Derfor skal hver en sten vendes og hver en tese efterprøves på vejen mod en verden uden sclerose.

Lasse Skovgaard

chef for forskning og dokumentation

Her kan du læse om de tre forskningsprojekter, der søger svar på spørgsmål om betydningen af den gode tarmflora, symptomreducerende træning og tidlig diagnosticering hos børn i behandlingen af sclerose.

Vi står sammen mod sclerose

For den mor, der netop har fået diagnosen. For den bror, som nu går med rollator. For den kollega, som er savnet på arbejdspladsen.

Sammen kan vi ændre verden for et menneske med sclerose. Meld dig som indsamler eller indsamlingsleder den 9. september 2018.