TemaRIMS konference 2018Se hele temaet

Co-morbiditet

På følgende side kan du læse om, hvordan co-morbididtet påvirker mennesker med sclerose.

Ruth Ann Marrie lagde ud som første hovedtaler med en præsentation om co-morbiditet hos mennesker med sclerose. Co-morbiditet er de sygdomme mennesker med sclerose kan opleve at være plaget af udover sclerosen. Ruth Ann Marrie havde tre primære temaer i sit oplæg.

• Identifikation er mest almindelige psykiske og fysiske co-mobiditeter hos mennesker med sclerose.
  • Redegørelse for co-mobiditeters potentielle effekt på sygdomsudvikling.
  • Forståelse for, hvordan co-morbiditeter kan påvirke behandling af sclerose.

Typisk co-morbiditet

Ifølge Ruth Ann Marrie er de mest almindelige co-morbiditeter blandt mennesker med sclerose depression (blandt 20 %), forhøjet blodtryk, (blandt 16 %), kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) (blandt 13 %), angst (blandt 10 %) samt forhøjet kolesterol (blandt 8 %). Dette stemmer meget fint overens med scleroseforeningens egne undersøgelser. Af Livsvilkår undersøgelsen fra 2017 fandt vi, at 79 % af scleroseforeningensmedlemmer er plaget af co-morbiditet. Af disse oplever 30 % at have forbigående psykis klidelse som fx depression eller angst, mens 6 % har en vedvarende psykisk lidelse. Derudover har 22 % af Scleroseforeningens medlemmer forhøjet blodtryk.

Livsvilkår 2017

Ved sammenligning mellem mennesker med sclerose og raske kontroller er det desuden vist at disse sygdom optræder oftere hos mennesker med sclerose end resten af befolkningen. Studier viser tilmed, at denne forskel også gør sig gældende allerede inden diagnosticering med sclerose, særligt sygdommene forhøjet blodtryk, KOL og forhøjet kolesterol optræder inden første symptom på sclerose eller diagnose.

Desuden er der påvist en sammenhæng mellem fysiske co-morbiditeter (forhøjet blodtryk, KOL og forhøjet kolesterol) og alder. Andelen af mennesker med sclerose, der er plaget af fysiske co-morbiditeter stiger i takt med alderen mens andelen af psykiske co-morbiditeter ikke virker til at følge alderen.

Co-morbiditeters betydning for sygdomsudvikling og behandling

Co-morbiditeter kan påvirke sygdomsforløbet på flere måder. Der er påvist en sammenhæng mellem antallet af co-morbiditeter ved diagnosetidspunktet og sværhedsgraden af handikap ved diagnosticering af sclerose. Co-morbiditeter kan medføre hurtigere sygdomsprogression eller øget attakrate. Et studie har vist af mennesker med sclerose, med tre eller flere samtidige co-morbiditeter har op mod 50% øget attakrate. Co-morbiditet kan desuden forværre sclerose symptomer, humør og livskvalitet.

Da co-morbiditet på forskelligvis påvirker sclerose bør tilstedeværelsen af co-mobiditet ind tænkes i behandlingen af sclerose. Der findes endnu ikke mange studier, der undersøger, hvordan man bør forholde sig til co-morbiditet i forbindelse med behandling af sclerose. Ruth Ann Marrie påpeger, at man kan forstille sig at den rette behandling af co-morbiditeter kan have positiv effekt på sygdomsudvikling eller sværhedsgrad af symptomer relateret til sclerose.