Støt os i kampen

DKK
Støt os

Binyrebarkhormon

Binyrebarkhormoner kan dæmpe den betændelsesreaktion, der opstår i hjernen eller rygmarven, når man har et scleroseattak

Akutte attakker kan behandles ved indsprøjtning med binyrebarkhormonet Methylprednisolon. Det gives i store doser (500-1.000 mg) dagligt i få dage eventuelt fulgt af tabletbehandling i nogle uger. Medicinen gives enten i et drop (Solu-medrol) eller som tabletter (Medrol).

Kun til svære attakker

Behandlingen afkorter varigheden af et attak og giver måske også en lidt bedre opheling af attakket i sidste ende. Helt milde attakker og synsnervebetændelser vil man ofte undlade at behandle. Binyrebarkhormoner givet på denne måde kan give dårlig nattesøvn, gener på grund af for meget mavesyre og hos nogle tendens til blussen og ophobning af væske i kroppen. Binyrebarkhormon givet kortvarigt i høje doser menes ikke at øge risikoen for at få knogleafkalkning, men det anbefales alligevel at der gives D-vitamin og kalktilskud, hvis man har fået denne behandling.

Plasmaferese

I nogle tilfælde har behandling med methylprednisolon ikke effekt på attakket. Hvis der er tale om et alvorligt attak, kan man herefter forsøge behandling med en form for dialysebehandling, der kaldes plasmaferese. Der gives i alt fem til syv behandlinger hver 2. dag. Behandlingen er kompliceret og ikke uden bivirkninger, og bruges derfor kun i særlige tilfælde.

Senest opdateret: d. 20 oktober 2015