Familie ophold i renoveret feriehus

Dronningens Ferieby er i gang med at renovere deres feriehuse. Min familie og jeg har haft den fornøjelse at afprøve det istandsatte test-hus. Vi vandt en konkurrence og blev udpeget til at teste feriehuset, som en familie med mindre børn.

Indretning

Udefra er der ikke til at se forskel på det istandsatte hus og de andre huse. Her er det stadig de røde døre og den sorte træbeklædning der præger byggeriet. Det er først når man kommer ned til hoveddøren, at man lægger mærker til at der er noget forandret. Det første vi bed mærke i var entreen. Den er nu med sorte paneler på væggene og på gulvet er der kommet meget store lyse klinker og lige foran døren er pratisk gulv tæppe til opsamling af sand og snavs.

Når man træder ind i stuen/køkkenet oplever man, at det er meget mere lyst og indretningen af rummet er meget bedre end før. Klinkerne fra gangen forsætter ind i alrummet og har man taget skoene af vil man opdage, at der er gulvvarme.

Der er ikke flyttet vægge eller væltet nogle vægge. Fordeling af rum og deres størrelse er stadig den samme, dog er rum fornemmelsen meget anderledes med alt det lys i rummene.

Selvom det er moderne og lyst, synes vi stadig huset er meget hyggeligt og sommerhusagtigt, som det skal være.

Stue og køkken

Jeg har fortalt lidt om alrummet allerede og her kommer lidt mere. Når man kommer ind fra entreen, bliver man på venstre hånd mødt af nye bløde møbler. Der er kommet en ny sovesofa i stuen, med to nye sofaborde. Dertil er der kommet en ny lænestol med dertilhørende fodskammel. Der er kommet et 42" stort fladskærms TV op på væggen ved siden af sofaen og den indeholder den lille pakke fra Stofa TV.

Midt i rummet er der kommet et nyt spisebord med plads til 6 personer, hvor der fast står 4 sorte stole med armlæn. De resterende stole skal findes på værelserne og er en moderne udgave af en skal stol. Bordet kan hæves og sænkes med et håndsving.

Køkkenet er nu i en vinkel og har fået langt højere prioritet end tidligere. Der er langt mere bordplads til at lave mad på end før og der blevet plads til to vaske, et induktionskomfur med 4 varme områder, en ny fjernbetjent emhætte, en stor ovn med teleskoplåge, samt en ny opvasker. Komfur, ovn og opvasker er i en kørestolsvenlig arbejdshøjde. I vinduerne over køkkenbordet er der indbygget motoriserede persienner til at rulle op og ned. Vinduet der kan åbnes, er også motoriseret.

Køkken elementerne er fra JKE Design, for dem der er interreseret i det.

Toilet og bad

Som sagt er der ikke lavet om på indretningen af huset. Der er stadig et stort badeværelse med toilet og et gæste toilet. Badeværelset har fået nye dimser og er langt mere moderne end tidligere. Både toilet og vask kan hæves og sænkes med et tryk på en knap. Toilettet er også fjernbetjent, hvor der kan indstilles og styres en hel del på toilettet. En af indtillinger var varme i toiletsædet, som ungerne syntes var et hit og man ved tryk på en knap kunne slå brættet op og ned.

I badafdelingen er der kommet flere stænger op til at hjælpe en med at holde sig på benene eller komme op at stå.

Der er også kommet en ny vaskemaskine og en ny tørretumbler, dem har vi dog ikke haft lejligheden til at prøve af.

Begge toiletter har fået bevægelsessensor til automatisk tænding af lys. Man skal bare i nærheden af kontakten og så tænder lyset. Det er meget pratisk i mørket, dog bliver man også ledt hen til toilettet, da det har indbygget lys i kummen indtil loftslyset tænder.

Værelser

Der er sket nogle forandringer på værelserne. På det lille værelse er der kommet en ekstra soveplads. Underkøjen kan nu trækkes ud og giver plads til 2 personer i underkøjen og en person i overkøjen. Det bliver nok lidt tæt med tre personer på det lille værelse, men det kan lade sig gøre. Dog synes jeg stadig der mangler stige for at komme op i overkøjen og en sengehest. Vi havde ikke lyst til at lade vores børn sove i den øverste køje, når vi ved hvor urolige de ligger om natten.

I soveværelset er begge senge nu med elevation og der er kommet nyt system til dette. Begge senge er langt pænere pakket ind nu og ligner ikke noget fra et hospital, dog synes vi stadig, at de er stenhårde. Her er bestemt ikke sket en forbedring, det er muligt de har skiftet madrassen ud med en ny, men det er så også det. Her kunne vi have fortrukket en boksmadras eller en springmadras.

De små ting

• Sluk alt lys knap i gangen
  • Indbyggede persienner i vinduerne i køkken og badeværelse
  • Motoriserede vinduer i køkken og badeværelse
  • Gulvvarme
  • Fjernbetjent emhætte
  • Fjernbetjent toilet
  • Spisebord kan hæves/sænkes
  • Ovn med teleskoplåge

Udenomsarealer

Stranden ved Dronningens Ferieby er som altid noget at opleve. Det er dejligt at gå en tur på stranden, kaste en sten i vandet eller samle skaller. Det er en lækker strand de har i Grenaa.

Når vi nu er afsted med børnene, kigger vi også på legepladser og her er der kommet helt ny natur legeplads fra Leika. Der er en sansegynge, en lille rutsjebane, en tarzan bane med diverse forhindringer. Børnene var ikke overvældet, men syntes det var OK.

Der er også blevet plads til et par udendørs styrketræningsmaskiner for dem der har lyst til dette.

Konklusion

Alt i alt må man sige, at huset har fået et gevaldigt løft. Det har der længe været trængt til og det store alrums indretning har ændret helt på huset. Jeg synes specielt at køkkenet og det store spisebord kommer helt til sin ret og det er langt bedre med en sofa og en lænestol i stuekrogen. Det er også fint med en opdatering af fjernsynet, men det er mere en naturlig udvikling.

Jeg ser frem til at alle huse bliver renoveret, så alle kan opleve, hvor godt det er blevet.

Det gode

• De små ting
  • Moderne
  • Roligt