Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os

Årsager til sclerose

Mange ting spiller ind på, om du får sclerose eller ej. Både genetik og miljø har en betydning, og det er umuligt at forudsige, hvem sygdommen rammer

Man kender ikke præcist grunden til, at nogle mennesker får sclerose. Men man ved, at der er tale om mange faktorer, der spiller ind, som til sammen er med til at udløse sygdommen. Man skelner mellem indre og ydre faktorer eller genetiske faktorer og miljøfaktorer. De genetiske faktorer handler om sammensætningen af arvematerialet hos den enkelte. Man kender omkring 150 gener, der er såkaldte risikogener i forhold til sclerose, og der er højest sandsynligt flere. Er man bærer af et eller flere risikogener betyder det, at man har en øget sandsynlighed for at få sclerose. Det betyder dog ikke, at man automatisk får sygdommen.

Miljøfaktorer

Ydre faktorer eller miljøfaktorer spiller nemlig også ind. Man ved ikke helt, hvad der helt præcist kan trigge sygdommen, men ting som rygning og mangel på D-vitamin er sat i forbindelse med sygdommen. Virus er også mistænkt for at kunne indvirke. For eksempel er det der hedder Epstein-Barr virus – bedre kendt som kyssesyge – sat i forbindelse med sclerose. Sclerose er dog ikke noget, der smitter. Det kan man se ved, at sygdommen ikke optræder ikke mere hyppigt hos ægtefæller til scleroseramte eller hos børn, der er adopteret af familier med sclerose.

Lille arvelig faktor

Der er altså mange ting – som hver især øger sandsynligheden for at få sygdommen en lille bitte smule – som skal spille sammen for at udløse den. Og det er forskelligt fra person til person, hvilken ”cocktail” af ting, der skal til. Derfor er det meget svært at forudsige, hvem der kan risikere at få sygdommen. Det er endnu ikke muligt at screene for, hvor genetisk disponeret man er i forhold til at få sclerose, men de arvelige forhold betyder meget mindre for sygdomsudviklingen end ydre forhold. Har man en far, mor, bror eller søster med sclerose, er risikoen for at udvikle sygdommen dog lidt større end ellers.

Senest opdateret: d. 15 september 2015